آموزش رایگان تجربه کاربری ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » تجربه کاربری
نمایش براساس :

چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟

طراحی تجربه کاربری نه تنها می تواند برند شما را خاص کند بلکه رقبای شما را وارد یک رقابت پیشرفته می کند و برای هر استارتاپی ضروری می باشد، با این حال هنوز خیلی از کارآفرینان از اهمیت طراحی UX و استخدام یک Ux Designer غافل هستند و در واقع در این زمینه خیلی دیر به فکر خواهند افتاد. براساس نظر متخصصین ، هر سازمانی با هر اندازه ای که باشد، خیلی زود به طراح UX نیاز مبرمی پیدا خواهد […]

بررسی کامل تفاوت های UX و UI در سال 2020

اخیرا وقتی حرف از طراحی پیش میاد بدون وقفه کلمات : رابط کاربری و تجربه کاربری نیز به زبان میان اما واقعا منظور از ui و ux که این روزها همه درباره ی آن صحبت می کنند چیست؟ آیا این دو، یک معنی دارد و یا باهم فرق دارند؟ اگر باهم فرق دارند تفاوت های آنها چیست؟ و از همه مهم تر نقش User Interface و User Experiences در رونق کسب و کارها چه می باشد؟   تفاوت های میان […]

9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

طراحان سایت و اپلیکیشن باید از اصول و قوانین مربوط به طراحی رابط کاربری آگاهی کامل داشته باشند و در طراحی های خود از این قواعد به نحوه احسن استفاده نمایند. در واقع طراحی رابط کاربری را می توان یک دانش به شمار آورد که به منظور برتری در رقابت با دیگر طراحان، باید همواره دانش خود را در این زمینه آپدیت کرد و به شناخت جدیدترین تکنیک های طراحی رابط کاربری پرداخت. این روزها یافتن یک طراح سایت حرفه […]

درک رفتار کاربران به منظور طراحی یک تجربه کاربری موفق

همانطور که میدانید، به کمک یک تجربه کاربری موفق می توان میزان رضایت و وفاداری کاربران را افزایش داد. برای طراحی تجربه کاربری موفق باید به خوبی، نحوه تعامل با کاربران در راستای رسیدن به اهدافی که دارند، مورد بررسی قرار گیرد. در واقع باید به منظور درک موثرتر کاربران ، بر روی رفتار آن ها تمرکز داشت. روش های گوناگون به منظور درک بهتر رفتار کاربران تجزیه و تحلیل رفتار کاربر استفاده از اطلاعات بخش پشتیبانی مشتری انجام تست […]

بررسی اشتباهات رایج در طراحی UI و UX

اگرچه برخی از اشتباهات انجام شده در طراحی رابط کاربری “Ui” و تجربه کاربری “Ux” در شروع کار خیلی به چشم نمی آیند، اما بدون شک در نتیجه کار بیش از حد تاثیرگذار خواهند بود. برای آشنایی با این اشتباهات و بررسی راه های جلوگیری از آنها توصیه میکنیم این مقاله را مطالعه نمایید.     استفاده از کاربران خیالی به جای کاربران واقعی یکی از بزرگ ترین اشتباهات در رابطه با طراحی UX / Ui و شناسایی شرایط مطلوب […]

10 تکنیک برتر برای افزایش خلاقیت در سال 2020

این که چگونه خلاق شویم و البته اینکه چگونه خلاقیت خود را افزایش دهیم دو مبحث جداگانه می باشند که برای دستیابی به هر یک از آن ها باید روش ها و  تمرین های مختلفی را در پیش گرفت. پیاده سازی این راهکارها به هیچ عنوان سخت نمی باشد و کافی است با تلاش، پشتکار و استفاده از الگوهای رفتاری مناسب همراه گردد. در این مقاله قصد داریم روش ها و تمرین های تقویت خلاقیت را بررسی کنیم.     […]

فرق های بین رابط کاربری و تجربه کاربری (Ui vs Ux)

از همان ابتدای معرفی کلمات UX و UI بر سر تعریف این دو، بحث های زیادی وجود داشت. UX در واقع به معنای تجربه کاربری و منظور از UI نیز همان رابط کاربری می باشد. البته با این تعریف کوتاه نیز نمی توان به چیزهای زیادی پی برد. از این رو ما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه رابط کاربری باعث تاثیرپذیری تجربه استفاده از یک محصول می گردد. از آنجا که این دو کلمه با هم […]

راه های کاهش پیچیدگی رابط کاربری توسط طراح

همان طور که در مقالات قبل اشاره کردیم طراحی، روشی برای حل مسئله به شمار می آید. یکی از برجسته ترین راه های کاهش پیچیدگی های طراحی، شناخت و درک صحیح از مسئله می باشد. اما واقعا یک طراح چگونه می تواند با فکر کردن و تحقیقات لازم به کاهش پیچیدگی رابط کاربری خود کمک کند ؟     یکی از موضوعات مهم که یک طراح باید زمان زیادی را صرف آن کن، دریافت اطلاعات توسط کاربران به ساده ترین […]

پیاده سازی تجربه کاربری با الگو گیری از رفتار کودکان

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت آن است که استفاده صحیح از الگوی رفتاری کودکان در موفقیت ما بسیار موثر خواهد بود. برای اثبات این موضوع از زبان والتر “ایزاکسون”، “استیو جابز” را معرفی خواهیم نمود. “ایزاکسون” در زمینه معرفی “استیو جابز”، به لحظه ای که نحوه استفاده یک کودک از گوشی های اپل را مشاهده می کند اشاره می کند و می گوید که او در ساخت محصولات خود همین ایده ساده را به کار می گیرد. […]

تجربه کاربری

تجربه کاربری که به UX هم معروف است در اصل یکی از عوامل و فاکتورهای مهم و تأثیرگذار از نظر گوگل برای رتبه دادن به سایت ها در نتایج جستجو است. از مدت ها قبل تا همین الان گوگل به دنبال این است که اثر بک لینک هایی که سایت ها دریافت می کنند را کمتر کند و در کنار آن عوامل دیگری را برای بهبود رتبه در نتایج جستجو به کاربر نشان دهد. با اطلاعاتی که از تجربه کاربری یا همان UX به دست می آید می توان به این نتیجه رسید که یک وب سایت تا چه اندازه ای این توانایی را داشته که در جذب بازدید کننده و همچنین حفظ کاربران، موفق عمل کند و قطعاً هر چه تأثیر تجربه کاربری در نتایج جستجوی گوگل بیشتر شود امکان سوء استفاده هایی که به هنگام بک لینک گرفتن به وجود می آید، به حداقل ممکن می رسد چرا که همه چیز به رفتار کاربران منتهی می شود و این موارد هم از چشمان تیزبین گوگل دور نخواهد ماند.

 

عوامل تأثیرگذار بر تجربه کاربری

در این قسمت بایستی مواردی را اعلام کنیم که با رفتار کاربران ارتباطی مستقیم دارد. هرگاه که کاربر یا بازدید کننده ای وارد وب سایت می شود عوامل زیادی وجود دارد که می تواند حس خوبی را به کاربر و بازدید کننده منتقل کند. از جمله این موارد عبارتند از :

  • اطلاعاتی که در سایت قرار داده می شود مختصر، مفید و قابل فهم برای کاربر باشد
  • قرار دادن گزینه های اصلی سایت دقیقاً مقابل چشمان کاربر یا چیدمان صحیح
  • ساده بودن و در عین حال زیبایی وب سایت
  • برخوردار بودن سایت از سرعت مناسب

و خیلی از موارد دیگر که بایستی از همان لحظه ورود کاربر به سایت آن را جذب خودتان کنید و اگر این موارد به خوبی در سایت اجرا شده باشد به منزله این است که قدم اول که در اصل اصلی ترین و مهم ترین قدم برای جذب بازدید کننده است را محکم برداشته اید.

 

راهکارهای بهبود تجربه کاربری

مایلیم در زیر به اساسی ترین راهکارها و ترفندهایی که باعث می شود تجربه کاربری در نزد کاربران و مشتریان شما زیبا جلوه دهد اشاره ای کوتاه داشته باشیم:

  • برای اینکه شرایط تجربه کاربری بهبود پیدا کند باید سعی کنید اطلاعات آماری و فنی را به صورت مداوم تحلیل کنید.
  • هوشمندانه ترین بخش این است که تصاویر و المان های تعاملی را به خوبی استفاده کنید.
  • تأمین کردن بهترین و مناسب ترین شرایط برای کاربران آن هم به وسیله تحلیل رقبا.
  • دسترسی ها و همچنین مسیرهایی که به سایت منتهی می شود را بهبود دهید.
  • به صورت مداوم رفتارها و بازخوردهای کاربران را مورد بررسی قرار دهید.
  • تولید محتواهایی ارزشمند، مفید و با کیفیت که باعث جذب کاربر شود.

 

رابط کاربری

رابط کاربری به UI (User Interface) هم معروف است و در تعریف کلی آن می توان اینگونه گفت که UI تعامل سیستم مورد نظر با کاربران و مشتریان است و به عنوان عامل اصلی تعامل با کاربر هم به شمار می رود که نقش بسیاری در جذب مشتری هم از خودش نشان می دهد.

عامل کاربری (UI) یا به اصطلاح همان رابط کاربری، می تواند به صورت های مختلف و بر روی سیستم های متفاوتی از جمله سایت، نرم افزار، سیستم عامل و غیره که همگی به نوعی دارای یک نوع رابط کاربری هستند، اجرا شود و در این بین ابزاری که این امکان را با سیستم مورد نظر ما در اختیار کاربر قرار می دهد به عنوان رابط کاربری یاد می شود و می توان ابزار تعاملی را به گونه ای بهبود داد تا کاربران و مشتریان خیلی راحت تر و ساده تر و بدون هیچ مشکلی بتوانند با سیستم مورد نظر کار کنند.

 

برخی از انواع مختلف رابط های کاربری

رابط کاربری سایت

به طور حتم نقش UI را در جذب مشتری و حفظ کردن آنها در وب سایت ها نمی توان نادیده گرفت و هر چه UI به صورت صحیح تر و کارشناسی شده تر طراحی و پیاده سازی شوند، کاربران هم کار راحت تری برای تعامل با سایت در اختیار خواهد داشت و در غیر این صورت بازخورد خوب و مناسبی را از این موضوع دریافت نخواهید کرد.

 

رابط کاربری موبایل

تمام شرکت های سازنده گوشی های همراه سعی می کنند بهترین و هوشمندانه ترین رابط کاربری را بر روی محصول خود ارائه دهند تا کاربر حس خوبی از کار کردن با این گوشی ها به دست بیاورد. اما اگر بحث رابط کاربری در موبایل به خوبی اجرا نشود قطعاً کاربرها حس خوبی به هنگام استفاده کردن از آن به دست نخواهند آورد.

 

رابط کاربری نرم افزارها

نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایلی به نوعی نماینده سایت شما هستند که در اختیار کاربر قرار گرفته شده است و اگر مایلید که بهترین و مناسب ترین UI را برای آن طراحی نمایید می بایست به نکات زیر توجه خاصی داشته باشید.

برای اینکه رابط کاربری یا همان UI را در آپدیت ها و به روز رسانی های بعدی نرم افزار بهبود ببخشید به رفتار کاربران دقت کنید و حتماً بازخوردهای به وجود آمده را مورد آنالیز خودتان قرار دهید.

  • اپلیکیشن های موبایل هر چه ساده تر باشد و از شلوغی پرهیز شده باشد می تواند رابط کاربری بهتری را به کاربر منتقل کند
  • تا جای ممکن مسیر حرکتی رقبا که به موفقیت رسیده اند را برای بهبود رابط کاربری مورد بررسی و آنالیز قرار دهید
  • دسترسی به بخش هایی که پر استفاده هستند را برای کاربرها آسان تر کنید
  • تا جای ممکن یک طراحی شیک که متناسب با نرم افزار است را طراحی کنید
  • تعیین و مشخص کردن ابزارهای مناسب و با اهمیت برای کاربر.

 

سوالات متداول :

تجربه کاربری چیست ؟ ⭐️

تجربه کاربری که به UX هم معروف است در اصل یکی از عوامل و فاکتورهای مهم و تأثیرگذار از نظر گوگل برای رتبه دادن به سایت ها در نتایج جستجو است.

رابط کاربری چیست ؟ ⭐️

رابط کاربری به UI (User Interface) هم معروف است و در تعریف کلی آن می توان اینگونه گفت که UI تعامل سیستم مورد نظر با کاربران و مشتریان است.