آموزش رایگان تجربه کاربری ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » تجربه کاربری
نمایش براساس :

10 قانون که هر طراح تجربه کاربری باید آن ها را بداند

تجربه کاربری از نظر مفهومی بسیار وسیع است و ارتباط نزدیک و مستقیمی با رابط کاربری دارد؛ ممکن است برخی از افراد  UX و UI  را یکی  بدانند در حالی که به هیچ عنوان اینطور نیست. و این موضوع ممکن است کمی برای یک طراح تجربه کاربری گیج کننده باشد. همچنین احتمال دارد کارفرمایان نیز در رابطه با وظیفه و عملکرد طراح تجربه کاربری دچار ابهام گردند. از این رو ما در این مقاله به معرفی 10 قانون طراحی UX […]

اصول طراحی یک استراتژی تجربه کاربری موفق

به منظور ایجاد استراتژی تجربه کاربری باید از شیوه ای جامع استفاده شود و در واقع استراتژی تجربه کاربری موضوعی گسترده و همه گیر می باشد که بخش های گوناگون یک کسب و کار را در بر می گیرد. یک طراح تجربه کاربری تنها در زمینه بصری و نمایشی فعالیت ندارد و کار او حتی از دنیای نمایشگر و صفحه اول یک وب سایت یا اپلیکیشن نیز فراتر رفته و تاثیرگذاری آن گسترده تر از این موارد می باشد. این […]

اصول روانشناسی در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

به همان میزان که کیفیت و کارایی یک نرم افزار از اهمیت بالایی برخوردار است در نظر داشتن اصول روانشناسی و نیز تجربه کاربری در ساختن مشتریانی وفادار نقش بسیار پررنگی دارد. شاید تا به حال شما نیز این موضوع را تجربه کرده باشید که بنا به دلایلی نظیر عدم رعایت تجربه کاربری در یک نرم افزار از آن رضایت نداشته و آن را ترک کرده باشید. تجربه کاربری نشان دهنده خوب یا بد بودن یک برنامه نمی باشد و […]

آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

ریز تجربه کاربری یا به انگلیسی (Micro UX) در طراحی محصولات یا خدمات به عناصر کوچکی گفته می شود که تمرکز کاملی بر روی انجام یک کار خواهند داشت.  میکرو اینتراکشن (Micro interaction) یا همان فعل و انفعالات ریز در وهله اول به منظور برخورداری کاربر از یک تجربه مطلوب طراحی می گردند.     یکی از بهترین راه ها به منظور بهبود منحصر به فرد تجربه کاربری و بهینه‌سازی یک محصول یا خدمت، استفاده از قدرت میکرو اینتراکشن در […]

راهکارهایی برای اثبات ارزش طراحی تجربه کاربری

طراحی در واقع یک روش حل مسئله به شمار میرود. چرا که به کمک طراحی صحیح می توان به راحتی اقدام به حل مشکلات موجود در طراحی بروشور، سیستم علائم در فرودگاه و حتی یک صندلی نمود؛ و یک راه بهتر برای ساده کردن تولید در کارخانه پیدا نمود.     چنانچه طراحی یک محصول یا خدمت کاملا طبق تجربه کاربری انجام شده باشد بدون شک مورد استقبال زیادی از سوی کاربرانی قرار می گیرد که از استفاده از برنامه […]

بررسی تفاوت های بین طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

در این مقاله قصد داریم طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری را با یکدگیر مقایسه کنیم و به نوعی خواهیم گفت که چگونه می توانید یک طراح تجربه کاربری موفق باشید. واقعیت آن است که اکثر مواقع به اشتباه طراحی تجربه کاربری با رابط کاربری یکی دانسته خواهد شد و حتی ممکن است تفاوت این دو برای برخی از طراحان نیز قابل تشخیص نباشد. این در حالی است که تجربه کاربری (UX) از نظر معنا و مفهوم بسیار وسیع […]

پیاده سازی تجربه کاربری با الگو گیری از رفتار کودکان

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت آن است که استفاده صحیح از الگوی رفتاری کودکان در موفقیت ما بسیار موثر خواهد بود. برای اثبات این موضوع از زبان والتر “ایزاکسون”، “استیو جابز” را معرفی خواهیم نمود. “ایزاکسون” در زمینه معرفی “استیو جابز”، به لحظه ای که نحوه استفاده یک کودک از گوشی های اپل را مشاهده می کند اشاره می کند و می گوید که او در ساخت محصولات خود همین ایده ساده را به کار می گیرد. […]

راه های کاهش پیچیدگی رابط کاربری توسط طراح

همان طور که در مقالات قبل اشاره کردیم طراحی، روشی برای حل مسئله به شمار می آید. یکی از برجسته ترین راه های کاهش پیچیدگی های طراحی، شناخت و درک صحیح از مسئله می باشد. اما واقعا یک طراح چگونه می تواند با فکر کردن و تحقیقات لازم به کاهش پیچیدگی رابط کاربری خود کمک کند ؟     یکی از موضوعات مهم که یک طراح باید زمان زیادی را صرف آن کن، دریافت اطلاعات توسط کاربران به ساده ترین […]

فرق های بین رابط کاربری و تجربه کاربری (Ui vs Ux)

از همان ابتدای معرفی کلمات UX و UI بر سر تعریف این دو، بحث های زیادی وجود داشت. UX در واقع به معنای تجربه کاربری و منظور از UI نیز همان رابط کاربری می باشد. البته با این تعریف کوتاه نیز نمی توان به چیزهای زیادی پی برد. از این رو ما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه رابط کاربری باعث تاثیرپذیری تجربه استفاده از یک محصول می گردد. از آنجا که این دو کلمه با هم […]

تجربه کاربری

تجربه کاربری که به UX هم معروف است در اصل یکی از عوامل و فاکتورهای مهم و تأثیرگذار از نظر گوگل برای رتبه دادن به سایت ها در نتایج جستجو است. از مدت ها قبل تا همین الان گوگل به دنبال این است که اثر بک لینک هایی که سایت ها دریافت می کنند را کمتر کند و در کنار آن عوامل دیگری را برای بهبود رتبه در نتایج جستجو به کاربر نشان دهد. با اطلاعاتی که از تجربه کاربری یا همان UX به دست می آید می توان به این نتیجه رسید که یک وب سایت تا چه اندازه ای این توانایی را داشته که در جذب بازدید کننده و همچنین حفظ کاربران، موفق عمل کند و قطعاً هر چه تأثیر تجربه کاربری در نتایج جستجوی گوگل بیشتر شود امکان سوء استفاده هایی که به هنگام بک لینک گرفتن به وجود می آید، به حداقل ممکن می رسد چرا که همه چیز به رفتار کاربران منتهی می شود و این موارد هم از چشمان تیزبین گوگل دور نخواهد ماند.

 

عوامل تأثیرگذار بر تجربه کاربری

در این قسمت بایستی مواردی را اعلام کنیم که با رفتار کاربران ارتباطی مستقیم دارد. هرگاه که کاربر یا بازدید کننده ای وارد وب سایت می شود عوامل زیادی وجود دارد که می تواند حس خوبی را به کاربر و بازدید کننده منتقل کند. از جمله این موارد عبارتند از :

  • اطلاعاتی که در سایت قرار داده می شود مختصر، مفید و قابل فهم برای کاربر باشد
  • قرار دادن گزینه های اصلی سایت دقیقاً مقابل چشمان کاربر یا چیدمان صحیح
  • ساده بودن و در عین حال زیبایی وب سایت
  • برخوردار بودن سایت از سرعت مناسب

و خیلی از موارد دیگر که بایستی از همان لحظه ورود کاربر به سایت آن را جذب خودتان کنید و اگر این موارد به خوبی در سایت اجرا شده باشد به منزله این است که قدم اول که در اصل اصلی ترین و مهم ترین قدم برای جذب بازدید کننده است را محکم برداشته اید.

 

راهکارهای بهبود تجربه کاربری

مایلیم در زیر به اساسی ترین راهکارها و ترفندهایی که باعث می شود تجربه کاربری در نزد کاربران و مشتریان شما زیبا جلوه دهد اشاره ای کوتاه داشته باشیم:

  • برای اینکه شرایط تجربه کاربری بهبود پیدا کند باید سعی کنید اطلاعات آماری و فنی را به صورت مداوم تحلیل کنید.
  • هوشمندانه ترین بخش این است که تصاویر و المان های تعاملی را به خوبی استفاده کنید.
  • تأمین کردن بهترین و مناسب ترین شرایط برای کاربران آن هم به وسیله تحلیل رقبا.
  • دسترسی ها و همچنین مسیرهایی که به سایت منتهی می شود را بهبود دهید.
  • به صورت مداوم رفتارها و بازخوردهای کاربران را مورد بررسی قرار دهید.
  • تولید محتواهایی ارزشمند، مفید و با کیفیت که باعث جذب کاربر شود.

 

رابط کاربری

رابط کاربری به UI (User Interface) هم معروف است و در تعریف کلی آن می توان اینگونه گفت که UI تعامل سیستم مورد نظر با کاربران و مشتریان است و به عنوان عامل اصلی تعامل با کاربر هم به شمار می رود که نقش بسیاری در جذب مشتری هم از خودش نشان می دهد.

عامل کاربری (UI) یا به اصطلاح همان رابط کاربری، می تواند به صورت های مختلف و بر روی سیستم های متفاوتی از جمله سایت، نرم افزار، سیستم عامل و غیره که همگی به نوعی دارای یک نوع رابط کاربری هستند، اجرا شود و در این بین ابزاری که این امکان را با سیستم مورد نظر ما در اختیار کاربر قرار می دهد به عنوان رابط کاربری یاد می شود و می توان ابزار تعاملی را به گونه ای بهبود داد تا کاربران و مشتریان خیلی راحت تر و ساده تر و بدون هیچ مشکلی بتوانند با سیستم مورد نظر کار کنند.

 

برخی از انواع مختلف رابط های کاربری

رابط کاربری سایت

به طور حتم نقش UI را در جذب مشتری و حفظ کردن آنها در وب سایت ها نمی توان نادیده گرفت و هر چه UI به صورت صحیح تر و کارشناسی شده تر طراحی و پیاده سازی شوند، کاربران هم کار راحت تری برای تعامل با سایت در اختیار خواهد داشت و در غیر این صورت بازخورد خوب و مناسبی را از این موضوع دریافت نخواهید کرد.

 

رابط کاربری موبایل

تمام شرکت های سازنده گوشی های همراه سعی می کنند بهترین و هوشمندانه ترین رابط کاربری را بر روی محصول خود ارائه دهند تا کاربر حس خوبی از کار کردن با این گوشی ها به دست بیاورد. اما اگر بحث رابط کاربری در موبایل به خوبی اجرا نشود قطعاً کاربرها حس خوبی به هنگام استفاده کردن از آن به دست نخواهند آورد.

 

رابط کاربری نرم افزارها

نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایلی به نوعی نماینده سایت شما هستند که در اختیار کاربر قرار گرفته شده است و اگر مایلید که بهترین و مناسب ترین UI را برای آن طراحی نمایید می بایست به نکات زیر توجه خاصی داشته باشید.

برای اینکه رابط کاربری یا همان UI را در آپدیت ها و به روز رسانی های بعدی نرم افزار بهبود ببخشید به رفتار کاربران دقت کنید و حتماً بازخوردهای به وجود آمده را مورد آنالیز خودتان قرار دهید.

  • اپلیکیشن های موبایل هر چه ساده تر باشد و از شلوغی پرهیز شده باشد می تواند رابط کاربری بهتری را به کاربر منتقل کند
  • تا جای ممکن مسیر حرکتی رقبا که به موفقیت رسیده اند را برای بهبود رابط کاربری مورد بررسی و آنالیز قرار دهید
  • دسترسی به بخش هایی که پر استفاده هستند را برای کاربرها آسان تر کنید
  • تا جای ممکن یک طراحی شیک که متناسب با نرم افزار است را طراحی کنید
  • تعیین و مشخص کردن ابزارهای مناسب و با اهمیت برای کاربر.

 

سوالات متداول :

تجربه کاربری چیست ؟ ⭐️

تجربه کاربری که به UX هم معروف است در اصل یکی از عوامل و فاکتورهای مهم و تأثیرگذار از نظر گوگل برای رتبه دادن به سایت ها در نتایج جستجو است.

رابط کاربری چیست ؟ ⭐️

رابط کاربری به UI (User Interface) هم معروف است و در تعریف کلی آن می توان اینگونه گفت که UI تعامل سیستم مورد نظر با کاربران و مشتریان است.