نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » آموزش رایگان طراحی » آموزش رایگان فتوشاپ » نکات طراحی پکیج در فتوشاپ – بخش دوم

در بخش قبلی این مقاله راجع به نکات مهم و کاربردی در طراحی پکیج های بسته بندی صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم چند مورد دیگر از نکات طراحی پکیج که بر اساس تجربه کسب کرده ایم را با شما دوستان و همراهان همیشگی ایزی دیزاین در میان بگذاریم. طراحی پکیج اصولا به خلاقیت زیادی نیاز دارد تا طراح بتواند طرحی آماده کند که باعث جلب نظر مشتری به محصول شود.

 

حتما شما هم این مورد را تجربه کرده اید که بین دو محصول مشابه، محصولی را انتخاب می کنید که طرح و بسته بندی جذاب تری داشته باشد. به همین خاطر امروزه کارخانه ها و شرکت ها به بسته بندی محصولات خود بسیار اهمیت داده و بودجه هنگفتی را صرف تحقیقات در این زمینه می کنند که کاملا درست و منطقی نیز می باشد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا نکات کاربردی و مهم در طراحی پکیج را فرا بگیریم.

 

۵ – ذهن خلاق و باز داشته باشید

وقتی صحبت از بسته بندی و پکیج می شود، اکثر افراد و طراحان جعبه های بسته بندی مستطیل شکل را تصور می کنند و اگر به نخستین طرح های این افراد نگاه کنید متوجه می شوید که تمامی طرح های آن ها بر همین اساس رسم شده است. اما باید توجه داشت که بسته بندی فقط جعبه های مکعب و مستطیل نیستند.

به طور مثال خمیر دندان را در نظر بگیرید. برای بسته بندی خمیردندان به دو طرح مختلف نیاز داریم. اول طرحی که روی مقوای بسته بندی محصول درج می شود که همان مکعب مستطیل است و دوم طرحی که بر روی تیوب حاوی خمیردندان طراحی می شود.

درست است که معمولا طرح هر دو شبیه به هم است، اما باید در هنگام طراحی، توجه داشته باشید که طرح ها کاملا متفاوت و در دو شکل مختلف طراحی می شوند. یکی به شکل مکعب مستطیل و دیگری برای تیوبی که محافظ خمیردندان خواهد بود. در این مورد باید اندازه گیری دقیق را مد نظر داشته باشید تا بتوانید طرح بی عیب و نقصی را برای ارائه به کارفرما و مشتری آماده کنید.

 

00101 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

001110 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

اگر هنوز مبتدی هستید و به این حوزه علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم از طراحی لیبل شروع کنید. لیبل ها همان برچسب هایی هستند که روی محصولات چسبانده می شوند و طراحی آن ها کاملا دو بعدی است. برای طراحی لیبل نیاز به دانش خاصی در زمینه بسته بندی ها ندارید و دانش پایه در فتوشاپ کافی است. به طور مثال در تصویر زیر مشاهده می کنید که روی شیشه نوشیدنی لیبل چسبانده شده است.

 

001210 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

همچنین برای طراحی کیسه های پلاستیکی و پارچه ای نیز فقط کافی است طرح یا لوگو را طراحی کرده و آن را روی کیسه درج کنید. این نوع طراحی هم کاملا دو بعدی بوده و کاربران مبتدی می توانند آن را طراحی کنند.

 

00135 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

۶ – طراحی های خارق العاده

قبول داریم که کشیدن طرح خارق العاده که نظر همگان را به خود جلب کند کار ساده ای نیست، اما به یاد داشته باشید تمام کسانی که هم اکنون طراحان حرفه ای هستند و بسته بندی های برندهای معروف دنیا را طراحی می کنند، روزی کاربر مبتدی بوده و با سعی و تلاش و تمرین زیاد توانسته اند در این زمینه حرفه ای شوند. برای این که شما نیز گام به گام به سمت حرفه ای شدن پیش بروید لازم است چند نکته مهم را رعایت کنید که پایه و اساس طراحی های حرفه ای و استاندارد در پکیج و بسته بندی محصولات محسوب می شوند.

 

نکته اول شناخت برند و محصول مورد نظر است. شما باید در مورد محصولی که قصد طراحی پکیج آن را دارید کاملا شناخت داشته باشید. قطعا بسته بندی محصولی مانند چیپس و پفک با بسته بندی محصولی مانند یخچال فریزر کاملا متفاوت است. همچنین شما باید با لوگو و هدف شرکت نیز آشنایی کامل داشته باشید و در مورد آن کاملا تحقیق کرده باشید. گاهی مواقع تغییر جزئی رنگ لوگو می تواند هویت شرکت را کاملا تغییر دهد.

 

شناخت مشتری نهایی نیز بسیار مهم است. شما به عنوان طراح باید بدانید این محصول برای چه کسانی است و مشتری واقعی آن چه قشری از جامعه است.

به طور مثال اگر مشتری نهایی کودکان هستند، شما باید از رنگ ها و تصاویر شاد بیشتری استفاده کنید تا کودکان را به سمت محصول جذب کنید. یا اگر بسته بندی محصولی مانند شوینده را طراحی می کنید که مشتری اصلی آن زنان خانه دار است، باید به گونه ای طراحی کنید که نظر زنان به سمت محصول جلب شود.

اگر قصد دارید تا به صورت کاملا حرفه ای وارد این کار شوید؛ زمانی که سفارش طراحی یک پکیج را دریافت کردید، حتما سری به بازار بزنید و بسته بندی محصولات مشابه را به دقت بررسی کنید و فکر کنید که چه ایرادهایی در طراحی و گرافیک آن وجود دارد که شما باید به آن توجه کرده و آن عیب ها را در طراحی خود رفع کنید. همچنین در مورد رنگ و طرح های به کار رفته در محصولات مشابه تحقیق کنید تا طرح تکراری و مشابه رقیبان طراحی نکنید.

نکته دیگری که در طراحی بسته بندی محصول باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، احساسات مشتریان است. می دانید که در بازار هزاران محصول با طرح ها و بسته بندی های مختلف وجود دارد که باعث شده مشتریان احساس خود را نسبت به بسته بندی ها از دست بدهند و نگاه خاصی به نوع بسته بندی محصولات نداشته باشند. شما باید از این موقعیت استفاده کرده و سعی کنید طراحی نو و جدیدی را خلق کنید تا از سایر محصولات کاملا متمایز باشد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، قطعا موفقیت شما تضمین شده خواهد بود.

 

۷ – استفاده از بارکد و استیکرهای تبلیغاتی

اگر به محصولات موجود در فروشگاه های بزرگ دقت کرده باشید می دانید که صاحبان فروشگاه معمولا بر روی کالاها استیکر تبلیغاتی یا علائمی نصب می کنند که به منظور تبلیغات فروشگاه به کار می رود. حال اگر شما پکیجی را طراحی کرده باشید که روی آن فضای خالی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، صاحب فروشگاه مجبور است تا برچسب را روی قسمتی از طرح شما بچسباند و این کار باعث می شود قسمتی از طرح شما که شاید بسیار هم مهم باشد، دیده نشود. پس سعی کنید همیشه قسمت هایی را خالی گذاشته و هیچ طرحی به آن اضافه نکنید.

نکات طراحی پکیج

00141 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

در مورد بارکد محصولات نیز همین امر صادق است. معمولا طرح بعد از تایید، به قسمت چاپ رفته و در آن جا بارکد محصول به آن اضافه می شود. شما به عنوان طراح باید فکر اندازه بارکد را کرده باشید و قسمتی را برای درج بارکد، روی طرح خالی بگذارید. به طور معمول سایز جهانی و استاندارد بارکد ۱۶ میلیمتر است که البته این یک قانون کلی نیست و هر شرکت و کارخانه ای می تواند سایز بارکد دلخواهی داشته باشد. پس حتما از کارفرما سایز بارکد را سوال کنید و برای آن مکانی را در نظر بگیرید.

 

00151 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

برخی علائم دیگر وجود دارند که در تمامی بسته بندی ها وجود دارند و نیاز نیست تا طراح آن ها را طراحی کند. علائمی مانند ترکیبات محصول، علائم بازیافت و … که بهتر است شما به عنوان طراح این موارد را نیز در نظر بگیرید و اگر کارفرما در مورد طراحی این علائم با شما حرفی نزد، حتما مکان خالی برای درج آن ها را در فضای بسته بندی محصول در نظر بگیرید. به طور مثال در تصویر زیر علائم مختلفی را مشاهده می کنید که معمولا روی بسته بندی تمامی محصولات قرار می گیرند. در مورد معنای علامت های بسته بندی قبلا به طور مفصل صحبت کرده ایم که با یک جستجوی ساده می توانید مقاله را در سایت ایزی دیزاین پیدا و مطالعه کنید.

 

00161 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

سه علامت زیر دارای معنای خاصی هستند که به طور خلاصه به معرفی آن ها می پردازیم:

علامت خرگوش جهنده: این علامت نشان می دهد که محصول مورد نظر هنوز روی حیوانات تست نشده است.

انجمن خاک: هر محصول باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کند تا اجازه عرضه به بازار را پیدا کند. علامت وسط در تصویر زیر نماد انجمن خاک است.

انجمن گیاهخواران: این نماد نشان می دهد در محصول هیچ گوشت و پروتئین حیوانی به کار نرفته است و گیاهخواران می توانند بدون هیچ گونه نگرانی از آن استفاده کنند.

 

00171 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

برخی از این علائم اجباری هستند و باید روی بسته بندی محصولات درج شوند. البته در مورد سایز آن ها قانون واحدی وجود ندارد و می توان هر سایزی را برای آن ها در نظر گرفت.

 

۸ – ساخت الگوهای آماده بسته بندی

الگوهای سه بعدی آماده که در دنیای گرافیک به موکاپ معروف هستند؛ طرح هایی می باشند که بسته بندی محصول را به صورت سه بعدی و کاملا مشابه بسته بندی واقعی نمایش می دهد. موکاپ بسیار مفید و ضروری است و طراح می تواند طرح نهایی بسته بندی را به صورت کامل و سه بعدی به کارفرما نشان دهد و در صورت تایید کارفرما به واحد چاپ تحویل داده شود.

به صورت حرفه ای تر می توان سایز پکیج را نیز در نظر گرفت و آن را در سایز واقعی به نمایش گذاشت. این مورد برای مواقعی مفید است که شما بخواهید علائم به کار رفته در طرح را بررسی کنید و در صورت نیاز سایز آن ها را تغییر دهید تا دید کمتر یا بیشتری داشته باشند.

 

00181 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

درست است که موکاپ سه بعدی است، اما شما برای دیدن طرح کلی، آن را روی کاغذ دو بعدی پرینت گرفته و کلیت آن را تماشا کنید و در صورت وجود مشکل، طرح را بازبینی و ویرایش نمایید. برای محصولاتی که قرار است به طور انبوه تولید و در سراسر کشور و یا حتی دنیا عرضه شود، ابتدا یک طرح از بسته بندی چاپ و آماده می شود و سپس در مکان های مختلف مانند قفسه های فروشگاه ها قرار می گیرد تا مشخص شود کدام قسمت ها از بسته بندی در دید مشتری است و یا در مقابل محصولات دیگر چه مزیت ها و معایبی دارد.

 

۹ – گزینه های مهم برای چاپ طرح

وقتی طرح نهایی شما آماده شد و تمامی قسمت های مهم مانند خط برش، علائم بسته بندی و … را آماده کردید، نوبت چاپ طرح می رسد. معمولا برای افراد مبتدی، چاپ طرح کمی دلهره آور است و نگران هستند تا طرح آماده شده توسط آن ها دارای مشکل باشد.

معمولا این استرس به دلیل آن است که طرح نهایی به مراکز چاپ ارسال می شود و طرح به صورت انبوه چاپ می گردد که در صورت کوچکترین مشکل، ضرر زیادی به کارفرما وارد می شود. برای این که شما دچار این مشکل نشوید، باید چند نکته کوچک اما مهم را در نظر بگیرید و حتما رعایت کنید. اگر کارفرما شما را مسئول چاپ طرح قرار داد، حتما به دنبال یک مرکز چاپ خوب و خوشنام بگردید و به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت پایین نکنید.

سپس موکاپ طرح خود را به مرکز چاپ نشان داده و به آن ها بفهمانید که نیاز دارید تا طرح شما کاملا مانند موکاپ چاپ شود و در صورت لزوم، طراحان و متخصصان گرافیکی که در چاپخانه حضور دارند، طرح شما را از لحاظ مشکلات احتمالی در هنگام چاپ بررسی کنند.

 

این افراد معمولا توصیه هایی برای چاپ بهتر طرح شما خواهند داشت که بعضی از آن ها به شرح زیر می باشند:

افکت براق: افکت براقی که روی لوگو و یا قسمت های مهم طرح اعمال می شود و آن بخش ها را متمایز می کند.

خط برش: برای ایجاد افکت پنجره ای، به برخی از قسمت ها خط برش اضافه می شود.

لمینیت: پوشش پلاستیکی است که روی بسته بندی اضافه می شود تا یک لایه محافظ در برابر آب و … داشته باشد.

برجستگی و فرورفتگی: ایجاد برجستگی یا فرورفتگی در بعضی قسمت های طرح، باعث جذاب تر شدن بسته بندی می شوند.

 

۱۰ – آماده کردن برای چاپ

وقتی صحبت از چاپ به میان می آید باید به موارد مختلفی توجه کرد. معمولا سایز و جنس چاپ در قیمت نهایی بسیار تاثیر گذار است. در این مواقع باید با توجه به نیاز خود، از بین جنس های مختلف، بهترین مورد را برای طرح خود انتخاب کنیم. البته منظور از بهترین، گرانترین مورد موجود نیست. منظور آن است که با توجه به نوع محصول و بسته بندی، بهترین جنسی را که برای بسته بندی محصول ما مناسب است انتخاب کنیم.

 

معمولا مراکز چاپ، طرح شما را به صورت PDF دریافت می کنند تا در هنگام چاپ هیچ تغییری پیدا نکند. البته در برخی مواقع می توان فایل اصلی که در فتوشاپ یا ایلوستریتور طراحی شده است را نیز به مرکز چاپ تحویل داد.

 

چند نکته مهم را باید مد نظر داشته باشید. حتما فایل شما دارای مد CMYK بوده و با کیفیت ۳۰۰DPI طراحی شده باشد. همچنین هنگام تبدیل طرح به pdf گزینه PDF/X-4 را فعال نمایید تا در هنگام چاپ رنگ ها تغییر نکنند.

 

00191 - نکات طراحی پکیج در فتوشاپ - بخش دوم

 

بعد از چاپ حتما موارد دریافتی را بررسی کنید تا دچار مشکل نباشند. گاهی مواقع ممکن است به علت کمبود رنگ، پکیج شما با رنگ متفاوتی چاپ شده باشد که باید از مرکز چاپ بخواهید تا تعداد معیوب را تعویض کرده و دوباره چاپ کند.

 

نتیجه گیری

دیدن طرح چاپ شده شما در قفسه فروشگاه ها واقعا لذت بخش است و نمی توان حس آن لحظه را توصیف کرد. سعی کنید تمرین زیادی داشته باشید و از بسته بندی های خلاقانه ایرانی و خارجی ایده بگیرید و استفاده کنید. مطمئن باشید با تمرین زیاد به تمامی خواسته های خود می رسید.

 

مطالعه مطالب زیر هم پیشنهاد میشود :

۱- طراحی پکیج در فتوشاپ – بخش اول

۲- ساخت شابلون از عکس در فتوشاپ

درباره نویسنده

ایزی دیزاین
  • 433 نوشته
  • عضویت ۱۳۹۹
علاقه مند به گرافیک، وردپرس، سئو و دیجیتال مارکتینگ.

ارسال دیدگاه