اگر چه یکی از راه های موثر در تبلیغات مشاغل، طراحی بروشور بوده اما این روش زمانی به موفقیت شما کمک نموده که شما یک بروشور حرفه ای و اصولی طراحی نمایید. از این رو با این که سالانه میزان تولید این کالای تبلیغاتی در دنیا به میلیون ها عدد نیز رسیده اما تنها تعداد اندکی از آن ها بوده که دیده خواهند شد.
لذا در صورتی که می خواهید بروشور طراحی شده توسط شما نتیجه مثبتی را به ارمغان بیاورد بایستی نکات مهم در طراحی یک بروشور را به خوبی فراگیرید. شاید بگویید خب ما که نمی خواهیم این بروشور را طراحی کنیم و کار را به دست یک طراح می سپاریم اما به هر حال شما بایستی به عنوان کارفرما بدانید که از یک طراح چه انتظاراتی دارید و طراح برای آن که یک کار حرفه ای به شما تحویل دهد چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهد.
شما با قرار دادن لوگو در بروشور خود در واقع اصالت خود را به مخاطب نشان خواهید داد. لوگو در واقع معرفی کننده برند شما بوده، لذا شما می توانید با به کار گیری لوگو در تبلیغات خود نام برند خود را در ذهن مخاطبین ماندگار سازید.
یکی از مواردی که در طراحی بروشور نیاز به توجه ویژه ای دارد، رنگ می باشد. چرا که به کار گیری رنگ های مناسب جذابیت بروشور شما را دو چندان خواهد ساخت.
یک بروشور برای جذب مخاطب و تاثیر گذاری بر روی آن تنها ۲۰ ثانیه زمان در اختیار داشته تا مخاطب را ترغیب به مطالعه نماید و به طور معمول یک مخاطب ۷ ثانیه وقت صرف نگاه کردن یک بروشور می نماید.
اما استفاده از رنگ های مناسب و جذاب در بروشور باعث شده مخاطب ترجیح دهد وقت بیشتری را برای مشاهده بروشور اختصاص دهد. هماهنگی میان رنگ ها و میزان در خشندگی آن ها اثر بخشی بروشور ها را بسیار بیشتر خواهد نمود.
حتما برای جذابیت بیشتر بروشور های خود از محصولات خود عکس های زیبا و با رنگ های جذاب تهیه نموده و در بروشور از آن ها استفاده نمایید. قطعا یک بروشور که کاملا دارای نوشته بوده و هیچ عکسی در آن استفاده نشده برای مخاطب کسل کننده خواهد بود.
برای همین شما باید برای جذب مخاطب و علاقه مند ساختن او به خواندن مطالب عکس های زیبایی از محصولات خود در بروشور قرار دهید تا مخاطب مایل شود اطلاعات بیشتری در رابطه با محصولات شما به دست آورد.
به طور معمول افراد در هر بروشوری ابتدا به مشاهده عکس ها پرداخته و بعد به خواندن مطالب علاقه نشان مى دهند و کمتر مخاطبی به جزئیات اهمیت می دهد. لذا شما بایستی اطلاعات مهم خود را در قالب عکس یا نوشته به مخاطب منتقل نمایید.
همان طور که قبلا نیز گفتیم هارمونی رنگ در طراحی بروشور تاثیر ویژه ای خواهد داشت. مثلا برای دیده شدن یک تیتر در بروشور بایستی آن را بولد و برجسته ساخته و یا این که رنگ بک گراند آن کاملا متضاد با آن باشد. این موضوع باعث مى شود تیتر مربوطه جلوه بیشتری پیدا کند.
بی شک یک بروشور پر از مطلب و نوشته در مقایسه با یک بروشور با محتوای کم تر شانس کمتری برای دیده شدن خواهد داشت. بهتر است برای بروشور خود بیش از سه فونت استفاده نکرده و از دادن توضیحات اضافه نیز خودداری نمایید. سعی کنید مطالب خود را تنها در یک تیتر عنوان نموده و تیتر وار محصولات خود را معرفی نمایید.
قطعا شما با به وجود آوردن اشکال هندسی در طراحی بروشور خود قادر خواهید بود که میزان اثر بخشی آن را افزایش نمایید. تجربیات حاکی از آن است که هر چه در طراحی بروشور خلاقیت و نوآوری بیشتری لحاظ شود تعداد مخاطبین بیشتری نیز به سمت آن کشیده خواهند شد. از مواردی که جذابیت یک بروشور را بسیار بالا خواهد برد می توان به برش ها و اشکال هندسی اشاره نمود.
یکی دیگر از مواردی که خلاقیت در آن جذابیت بیشتری را برای بروشور به ارمغان خواهد آورد شیوه تا کردن بروشور می باشد. در عکس بالا نیز به خوبی تاثیر خلاقیت در نحوه تا کردن و در جذابیت این بروشور قابل مشاهده می باشد. این موضوع سبب شده یک بروشور در عین داشتن یک طرح منسجم و هماهنگ از بخش های مختلفی تشکیل گردد.
پیشنهاد می شود در تهیه یک بروشور، طرح های سه بعدی را جایگزین روش های ساده نمایید. این طرح ها تاثیر گذار تر بوده و نظر مخاطب را به محصولات و مطالب بروشور جلب می نماید.
همه ی بروشور ها که نباید مستطیل شکل باشند. شما می توانید بروشور خود را به صورت دایره ای، مثلثی و دیگر اشکال هندسی طراحی نمایید. در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد که در طراحی یک بروشور چگونه از دایره ها به صورت روی هم استفاده شده تا در زمان باز شدن بروشور صحنه زیبایی را به وجود آورند و مخاطب برای مطلع شدن از بخش های زیرین کنجکاو گردد.
شما نمی توانید همواره برای انتقال پیام خود از عکس ها کمک بگیرید. در تصویر زیر به خوبی انتقال پیام به کمک رنگ و جنس کاغذ را مشاهده می نمایید و می بینید که چطور با کوچک ترین تغییرات می توان از دیگر رقیبان تمایز پیدا نمود.
شما می توانید به کمک دای کات روزنه ای را بر روی طراحی خود ایجاد نمایید تا قسمت از کار از زیر آن دیده شود. به عنوان مثال در تصویر زیر یک طراحی با دای کات را مشاهده می نمایید.
بخشی از کار که از زیر روزنه قابل مشاهده است آن قدر واضح و کامل نبوده که مخاطب به خوبی متوجه آن شود اما قطعا حس کنجکاوی او برای دیدن کامل این منظره برانگیخته خواهد شد.
یکی دیگر از مواردی که استفاده از آن در بروشور توصیه می شود تایپوگرافی می باشد. سعی کنید در تایپوگرافی خود از تصویر و گرافیک استفاده نموده تا تاثیر بیشتری داشته باشد. برای مثال در بروشور موجود در این تصویر، در عین حال که بخش مناسبی از عکس موجود در صفحه زیر قابل رویت بوده، نوشته های روی تصویر نیز به خوبی قادر به انتقال مفهوم عکس می باشند.
نکاتی که در طراحی یک بروشور موثر بوده همچون پلن یک ساختمان برای یک معمار می باشد. ولی این تفاوت میان آن ها وجود داشته که برای درک آن احتیاجی به تخصص بالا در طراحی نمی باشد.
شما با رعایت این نکات در طراحی بروشور خود بی شک ارتباط موثر تری با مخاطبین برقرار خواهید نمود. شما به کمک این دستور العمل ها توانسته میان اشیای مختلف، رنگها، بافت ها و فضای موجود هماهنگی و نظم ایجاد نمایید و به پایدار بودن طراحی بروشور خود نیز کمک ویژه ای نموده و همچنین مخاطبین بیشتری را به سمت بروشور خود جلب کنید.