بررسی تفاوت های بین طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » تجربه کاربری » بررسی تفاوت های بین طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

در این مقاله قصد داریم طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری را با یکدگیر مقایسه کنیم و به نوعی خواهیم گفت که چگونه می توانید یک طراح تجربه کاربری موفق باشید. واقعیت آن است که اکثر مواقع به اشتباه طراحی تجربه کاربری با رابط کاربری یکی دانسته خواهد شد و حتی ممکن است تفاوت این دو برای برخی از طراحان نیز قابل تشخیص نباشد. این در حالی است که تجربه کاربری (UX) از نظر معنا و مفهوم بسیار وسیع تر از رابط کاربری (UI) خواهد بود.

با توجه به این که خوانندگان این مطلب بدون شک خود یک طراح سایت، اپلیکیشن یا نرم افزار می باشند لذا ما از توضیح در رابطه با این که تجربه کاربری چیست خودداری خواهیم نمود، چرا که بدون شک یک طراح خوب و حرفه ای پیش از هر چیزی بایستی به خوبی این دو مفهوم را شناخته باشد. هدف این مقاله مقایسه طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری می باشد چرا که قطعا یکی از موثرترین راه ها به منظور نشان دادن تفاوت ها و ارزش های این دو موضوع مقایسه آن ها با هم خواهد بود.

 

Picture1 3 - بررسی تفاوت های بین طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

مقایسه تجربه کاربری و رابط کاربری

  • طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری یکی نیستند!

شاید کمی خنده دار به نظر برسد اما هنوزم برخی از طراحان و برنامه نویسان گمان می کنند که این دو یکی هستند و یا این که در بهترین حالت این دو را با هم اشتباه می گیرند. این در حالی است که یک طراح حرفه ای بایستی به خوبی قادر به شرح تفاوت های میان UX و UI به مشتریان خود باشد. لذا بدون شک در ابتدا لازم بوده که خود اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد.

رابط کاربری در واقع صفحه ای بوده که کاربر در لحظه به انجام فعالیت در آن خواهد پرداخت. به نوعی می توان گفت که رابط کاربری مجموعه کوچکی از المان و رنگ و مکان آن ها می باشد، در حالی که تجربه کاربری گسترده تر بوده و حتی دربرگیرنده احساسات کاربر نیز خواهد بود. در حقیقت برای مثال وقتی شما از خرید در فروشگاهی رضایت خاطر داشته این رضایت خاطر شما به وسیله تجربه کاربری نشان داده خواهد شد.

  • طراحی تجربه کاربری بر پایه هدف می باشد

بدون شک شما نیز در نقش یک طراح سایت تا به حال با افرادی مواجه شده اید که بسته به نیازی که داشته پافشاری به یک طرح خاصی داشته اند. این در حالی است که واقعا در برخی از مواقع امکان به اجرا در آوردن نیاز مشتری وجود نخواهد داشت. به عنوان نمونه ممکن است مشتری از شما تقاضا داشته که یکی از دکمه های مهم را در گوشه بالا سمت راست سایت بگذارید، در این شرایط هنر طراح می باشد که بتواند مشتری را از این کار منصرف کند در واقع شما باید با کمک گرفتن از تکنیک طراحی تجربه کاربری او را از این موضوع مطلع سازید که این کار باعث شده که کاربر از سایت شما راضی نبوده و حتی وجود این دکمه مانع از آن گردد که کاربر بتواند در سایت نیاز خود را بیابد، بدون شک با این توضیحات مشتری به شما خواهد گفت که جای مناسب تری را برای این دکمه در نظر بگیرید. در واقع در تجربه کاربری حرف اول را هدف و نیاز سایت خواهد زد.

 

  • نمایش برند شما توسط تجربه کاربری

همان طور که می دانید در زمینه طراحی سایت، طراحی صورت گرفته بایستی کاربرپسند باشند. در تجربه کاربری نیز تمامی موارد طراحی به منظور رضایت خاطر کاربر صورت خواهد گرفت. شاید شما نیز تا به حال با سایت هایی رو به رو شده اید که اگر چه دارای رابط کاربری مطلوبی بوده و از ظاهر جذابی نیز برخوردار می باشند اما کاربر قادر به رفع نیاز خود در این سایت ها نمی باشد، بدون شک در این صورت کاربر با نارضایتی از سایت خارج خواهد شد. در صورت عدم مناسب بودن تجربه کاربری و نیز بی توجهی به نیاز کاربر بدون شک برند شما در نظر کاربران خدشه دار خواهد شد. شاید شما نیز این را شنیده باشید که در کسب و کارهای اینترنتی نارضایتی یک مشتری تنها سبب از دست دادن یک مشتری نبوده و در واقع شما حداقل ۶۰ مشتری را در پی این نارضایتی از دست خواهید داد.

برای نمونه در زمان خرید از یک فروشگاه اینترنتی وقتی شما به خوبی خرید خود را به ثبت رسانده و در زمان مناسب آن را با کیفیتی مطلوب دریافت نمایید از این خرید و از برند مورد مورد نظر رضایت خاطر داشته و آن را به دوستان خود نیز معرفی خواهید نمود همین مسئله سبب برند سازی شده و افراد دیگری نیز به این برند جذب خواهند شد و در نتیجه به این صورت است که با رضایت خاطر یک مشتری می توان ۶۰  مشتری جدید پیدا نمود.

 

  • تجربه کاربری محرک های رفتاری را تعیین می کند

یک طراحی تجربه کاربری خوب حتی تعیین کننده محرک های رفتاری کاربر خواهد بود. در واقع هدف طراحی تجربه کاربری آگاهی از عکس العمل کاربران در رابطه با رویدادهای گوناگون می باشد. و به کمک تجربه کاربری می توان فهمید که مخاطب نسبت به چه عواملی عکس العمل نشان خواهد داد. به عنوان نمونه این که مشتری راغب به خرید از سایت نشده نشان دهنده این است که جذابیت و اعتمادسازی سایت به گونه ای نبوده که مشتری به خرید تن دهد لذا باید با استفاده از عواملی محرک، این اعتماد را به وجود آورد.

در صورتی که شما نیز در این خصوص راهکار و یا پیشنهادی دارید بسیار خوشحال میشویم، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

ارسال دیدگاه بدون دیدگاه