این روز ها تمام کسانی که برای خود کسب و کاری راه انداخته اند برای ایجاد یک رابطه موثر بین خود و مشتری سعی دارند از روش های گوناگونی استفاده کنند تا مخاطبین و مشتریان را به سوی خود بکشانند. یکی از این روش ها که تاثیر بسیاری بر روی ارتقاء بخشی از کسب و کار و ایجاد ارتباط با مشتری دارد تهیه بروشور می باشد.
همه افراد مى توانند به کمک یک ساختار گرافیکی مناسب بروشوری از برند خود تهیه کنند تا از طریق آن کسب و کار و برند خود را به مخاطبین بشناسانند و با آن ها ارتباطی موثر داشته باشند.
بروشور در واقع یک راه امتحان شده و مناسب برای همه ی کسب و کارها بوده که به کمک آن می توان مشتریان بسیاری را به طرف محصولات و یا خدمات خود کشاند. یک بروشور در صورتی که حرفه ای و خلاق تهیه گردد بی شک تاثیر شگرفی در کسب و کار شما ایجاد خواهد نمود.
بروشور به شما فرصتی داده تا خود را خیلی بهتر به مشتری شناسانده و اطلاعات مناسبی در زمینه کسب و کار خود به آن ها دهید.
برای داشتن یک بروشور عالی نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
مخاطب هدف ممکن است عده ای از گروه سنی به خصوص، حرفه، میزان درآمد، جنسیت، وضعیت تاهل و… و یا ترکیبی از این افراد را شامل شود. شما بایستی براساس اهدافی که مدنظر داشته دست به طراحی بروشور خود بزنید. مثلا میان یک بروشور با هدف مادران جوان و بروشوری با هدف بازنشستگان تفاوت بسیاری وجود خواهد داشت.
پیش از آغاز طراحی، به تهیه و جمع آوری موارد زیر پرداخته و آن ها را در پوشه ای قرار دهید:
بعد از آماده سازی متن، لوگو و تصاویر می توانید طراحی بروشور را آغاز نمایید.
شما بایستی با توجه به سبک بروشور خود، کاغذ مناسبی را برگزینید. به طور معمول برای چاپ بروشور، کاغذهای گلاسه مات یا براق مورد استفاده واقع می شوند.
سلفون مات یا براق و یا یووی تاثیر بسیاری در جذب مخاطب خواهند داشت.
شما باید با توجه به فضای مورد نیاز و حجم اطلاعات و تصاویر، ابعاد بروشور خود را مشخص نمایید. بر اساس محتوا و هدف بروشور باید خط تای مناسبی را برای بروشور خود برگزینید. بروشور های تاشو به شما امکان دسته بندی اطلاعات را داده و نظر مخاطب را ناخواسته به مطالب جلب مى کند و نسبت به مطالعه آن ها تمایل نشان خواهد داد. در زیر چند نمونه از خط تا های رایج در بروشور ها را عنوان نموده ایم:
بروشور دولت یا نیم تا:
این نمونه از خط تا سبب به وجود آمدن ۴ صفحه شده تا مطالب خیلی راحت تر خوانده شود و برای مطالعه آن ها نیز به زمان کمتری نیاز خواهد بود، این موضوع سبب شده این نمونه از خط تا در فضاهای رقابتی تجارتی طرفداران بسیاری داشته باشد. هر چند که کلیه کسب و کار ها قادر اند از طریق این بروشور ها به معرفی خود بپردازند.
بروشور سه لت:
این دسته از بروشور ها علاقمندان بسیاری داشته و در تهیه آگهی های تبلیغاتی بیشترین استفاده را دارد. این دسته از بروشور ها فضای بسیار مناسبی را برای درج اطلاعات در اختیار شما قرار خواهند داد. بروشور های سه لت از ۶ صفحه تشکیل شده اند که یکی از آن ها پنل رویی و یکی نیز پنل پشتی به شمار می آید. پنل جلو بیشتر برای درج لوگو کمپانی استفاده شده و در پنل آخر نیز اطلاعات تماس ارائه خواهد شد. پنل های داخلی نیز برای بولد کردن خدمات و محصولات به کار مى روند،هر چند که احتمال دارد با توجه به چگونگی خط تا این ساختار نیز عوض شود.
بروشور ۳ لت چگونه تا می خورد؟
به طور معمول بروشور های سه لت به دو صورت آکاردئونی و دروازه ای تا خورده می شوند. علت نام گذاری بروشور آکاردئونى به این دلیل بوده که بسیار شبیه به آکاردئون می باشند. به طور معمول در بروشور های آکاردئونی عرض لت ها یکسان در نظر گرفته می شود. طراحی این بروشور ها به گونه ای بوده که علاوه بر امکان مشاهده هر صفحه به شکل جداگانه، می توان در یک نگاه به طور کامل بروشور را دید.
در بروشور های دروازه ای بخش های راستی و چپی به سوی میانه تا شده و طرح ایجاد شده بسیار شبیه به دروازه می گردد. در این بروشور ها به طور معمول لتی که روی لت دیگر تا شده برای آن که بروشور قوس پیدا نکند و باز و بسته شدن آن ها با مشکل مواجه نگردد کوتاه تر در نظر گرفته می شود.
بروشور پنجره ای :
از بروشور های پنجره ای به طور معمول در بازاریابی و تبلیغات مدرن استفاده می گردد و در واقع یکی از بهترین روش های تبلیغ و دیده شدن موسسه ها، محصولات و خدمات کمپانی ها به شمار می آید. نحوه طراحی این بروشور ها به گونه ای بوده که تداعی کننده باز شدن پنجره می باشد. در صورتی که از ساختار گرافیکی مناسب و ایده ای خلاق برای این بروشور استفاده شود قطعا نتیجه درخشانی را به همراه خواهد داشت. ساختار این بروشور به گونه ای بوده که اندازه دو لت طرفین در واقع یک دوم لت وسطی می باشد. با رعایت موارد ذکر شده بی شک بروشوری جذاب و مدرن خواهید داشت.
نکته: برای آن که بهترین روش تا را برای بروشور خود انتخاب نمایید پیشنهاد می شود یک کاغذ برداشته و آن را به شیوه های بالا تا بزنید و محتویات هر پنل را در آن ها نوشته و در نهایت هر فرمتى که زیبا تر شد و با مطالب شما هماهنگی داشت را انتخاب نمایید.
خط تا کجا قرار می گیرد؟
به هنگام طراحی بایستی محتویات هر لت به گونه در آن قرار گرفته که در صورت تا شدن کاغذ، نوشته ها و تصاویر در زیر خط تا قرار نگیرند. هر چند که در کنار طراحی درست، دستگاه خط تا نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت. چرا که در صورت اشتباه قرار گرفتن خط تا، به هنگام تا نمودن بروشور لت ها یکسان نبوده و دیگر زیبایی واقعی خود را نشان نخواهد داد.