آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » تجربه کاربری » آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

ریز تجربه کاربری یا به انگلیسی (Micro UX) در طراحی محصولات یا خدمات به عناصر کوچکی گفته می شود که تمرکز کاملی بر روی انجام یک کار خواهند داشت.  میکرو اینتراکشن (Micro interaction) یا همان فعل و انفعالات ریز در وهله اول به منظور برخورداری کاربر از یک تجربه مطلوب طراحی می گردند.

 

Picture1 1 1024x374 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

یکی از بهترین راه ها به منظور بهبود منحصر به فرد تجربه کاربری و بهینه‌سازی یک محصول یا خدمت، استفاده از قدرت میکرو اینتراکشن در جهان تجربه کاربری می باشد. به نوعی ریز تجربه کاربری ارائه دهنده دیدگاه های متفاوتی در رابطه با نحوه بهبود مرورپذیری (Brows ability) محصول یا خدمت می باشد. حتما شما نیز تا به حال با محصول یا خدمتی رو به رو شده اید که عناصر آن به منظور سودمندی بیشتر از طراحی خاصی برخوردار هستند. ریز تجربه کاربری همواره به دنبال ایجاد یک تجربه موثرتر برای کاربر از طریق طراحی جزئیات منحصر به فرد می باشد. امروزه که طراحی محصولات یا خدمات با توجه به پیشرفت دنیای دیجیتال در اکثر جهت ها به هم شباهت دارند، به کمک ریز تجربه کاربری می توان کاربران را به نام تجاری خود وفادار ساخت.

 

 

این رویکرد جدید با هدف ایجاد علاقه در کاربران در زمان استفاده از خدمت یا محصول مورد نظر می باشد. برای بهبود این موضوع می توان از میکرو اینتراکشن در عناصر محصول یا خدمت بهره برد. در انتها نیز می توان با آسان و جذاب تر نمودن مرورپذیری محصول یا خدمت از آن یک محصول مورد علاقه کاربرد ساخت.

اگر چه تمرکز هر ریز تجربه کاربری تنها بر روی انجام وظیفه ای کوچک در طراحی کلی می باشد اما بدون شک با در کنار هم قرار گرفتن چندین ریز تجربه کاربری صحیح، در نهایت یک محصول یا خدمت ویژه خلق خواهد شد.

اختصارا می توان گفت ریز تجربه کاربری در واقع حوزه جدیدی از تمرکز بر روی تجربه کلی کاربر می باشد که با بهره گیری از عناصر کوچکی یک تجربه تعامل گرا را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد. امکان اعمال این عناصر کوچک بر روی تمامی محصولات از یک وب سایت تا برنامه های تجاری در دستگاه های گوناگون وجود خواهد داشت. با شناخت و رسیدن به درک صحیحی از این مفهوم می توان تحول بزرگی را در تجربه کاربری ایجاد نمود.

میکرو تجربه کاربری

ریز در برابر کلان

شما بایستی به خوبی از عهده دست و پنجه نرم کردن با طراحی تجربه کاربری درسطح کلان (Macro UX) و ریز (Micro UX) با تمامی تفاوت هایی که این دو دارند برآیید.

 

Picture5 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

منظور از تجربه کاربری کلان (Macro UX) در واقع همان تجربه کاربری سنتی خودمان است که تمرکز خود را بر روی تجربه کلی کاربر گذاشته و به نیازهای کاربر بستگی دارد. در واقع شما با شناخت نیازهای کاربر تمام سعی خود را به کار گرفته تا محصول یا خدمتی موثر ارائه دهید. با این نگاه محصول گرا می توان دریافت که مستقیما مفهوم محصول یا خدمت و نیز کارکردهای آن تاثیر بسیاری بر روی طراحی یک محصول یا خدمت به جای خواهد گذاشت. از این رو طراحی تجربه کلان را می توان رویکرد طراحی بلند مدت دانست که در کلیه مراحل پروسه طراحی وجود داشته تا در نهایت پاسخ مناسبی به نیاز کاربر و نیز اهداف کسب و کار مورد نظر داده شود. تجربه کلان یکی از روش ها متداول به منظور شناسایی نیازهای کاربر شناخته شده و طراحی مطابق با آن صورت می گیرد. اگر چه استفاده از این روش کمک زیادی به ما میکند اما کامل نمی باشد و باید به آن به عنوان قدم اول نگاه کرد. به منظور بهبود تجربه کاربری می توان ریز تجربه کاربری (Micro UX)  را جایگزین و یا مکمل تجربه کاربری کلان دانست. عملکرد ریز تجربه کاربری برعکس طراحی تجربه کلان می باشد. ریز تجربه کاربری به منظور ایجاد چیزی بزرگ، بر روی کوچک ترین عناصر تمرکز خواهد نمود.

 

جهت دستیابی به این مهم، ریز تجربه کاربری کوچک ترین عناصر و جزئیات محصول یا خدمت را بهینه سازی خواهد نمود. از طریق بهینه سازی جزئیاتی که در کنار هم قرار گرفته می توان به کاربر امکان تجربه بی نظیری را از استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر داد. از طریق بهینه سازی عناصر و تلاش برای این کار می توان عناصر جدیدی را کشف یا ایجاد نمود. این کار در واقع روشی مناسب و ساده برای در اختیار داشتن جزئیات واضح و در عین حال خاص می باشد که در نهایت تبدیل به مشخصه های مزیتی یک محصول یا خدمت تبدیل خواهد شد. با تمرکز روی جزئیات و ریز عناصر یک محصول  یا خدمت می توان مانع از کاربردپذیری نامناسب آن شد. برای این کار تنها نیاز می باشد که بر روی چگونه ها متمرکز گشت. برای نمونه این که چگونه این محصول مورد استفاده کاربر قرار می گیرد؟ از این طریق شما به خوبی در خواهید یافت که ریز تجربه کاربری به منظور بهینه سازی نسبت به یک محصول یا خدمت دیدگاهی بهره ور گرا دارد. هر چند تمام تلاش بر این است که طی مراحل مختلف طراحی و بهینه سازی یک محصول یا خدمت یک رویکرد طراحی کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد.

 

در این رویکرد طراحی یا بهبود عناصر جدید، از تعامل کاربران با کارکردهای کوناگون یک محصول یا خدمت حاصل می شود. دومین مرحله نیز این است که چگونه این عناصر بهبود یافته یا جدید را در کنار هم قرار داد تا ریز عناصر و کوچک ترین جزئیات نیز اثر مثبتی در موفقیت محصول یا خدمت مورد نظر به جای بگذارند. هر چه یک محصول از مرورپذیری ساده و خاص تری برخوردار باشد قطعا کاربران تجربه مطلوب تری را داشته که بدون شک این موضوع از این کاربران، مشتریانی وفادار و پایدار خواهد ساخت. این رویکرد جدید از تجربه  کاربری در زمینه تلفن همراه، به عنوان رمز موفقیت مرورپذیری خیلی از برنامه های موفق شناخته شده است. همان طور که پیش از این نیز گفتیم میکرو اینتراکشن ها گزینه مناسبی به منظور بهبود مرورپذیری یک محصول یا خدمت می باشند.

 

آشنایی با انواع میکرو اینتراکشن‌ها

امکان اعمال میکرو اینتراکشن های گوناگونی به انواع عنصرها نظیر متن، تصویر و… در یک محصول یا خدمت وجود خواهد داشت که در نهایت در صورت استفاده مناسب از آن ها، کمک زیادی به بهبود تجربه کاربران خواهند نمود. در زمان تولید یک محصول دیجیتال نیاز است که به مواردی چون فناوری‌های مختلف، حرکات اشاره‌ای قابل استفاده و ویژگی‌های هر دستگاه توجه ویژه ای شود. شما بایستی با تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران با هر عنصر، ارائه دهنده ساده ترین و مطلوب ترین دسترسی دیجیتال آن ها باشید. برای ارتقا تجربه به کارگیری هر محصول یا خدمت می توان از ریز تجربه کاربری استفاده نمود. هر چند معمولا در حوزه تجارت الکترونیک و دستگاه های موبایل به منظور بهبودسازی بخش مرور عناصر کاربرد دارد.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های ژستی چیست؟

به طور معمول این نوع از میکرو اینتراکشن ها در زمینه موبایل کاربرد داشته و به وسیله کارکردهای حرکتی بدن کاربران صورت می گیرند. این مدل از میکرو اینتراکشن ها از طریق تعمیم حرکات خاص به اقدامات خاص ویژگی کاربردپذیری را سریعا افزایش خواهد داد.

 

Picture6 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

برای نمونه، یکی از راه های جهانی، به روز رسانی و یا بازخوانی محتوای صفحه برای پیدا کردن نتایج جدید از طریق پایین کشیدن انگشت بر روی صفحه می باشد که این روزها مورد استفاده تایم لاین برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی تا برنامه‌های تجاری قرار می گیرد.

 

Picture7 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

از دیگر روش های جهانی این روزها نوع ژست یا حرکت انگشتان کاربران به منظور زوم کردن بر روی دستگاه های با نمایشگر کوچک می باشد. در برنامه هایی که کاربران در آن ها به مشاهده جزئیات تصاویر پرداخته می توان ژست بزرگ کردن تصاویر را توسط آن ها مشاهده نمود.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های مرور کردنی

همان گونه که در بالا نیز گفتیم، یکی از لازمه های بهبود تجربه کاربری، ایجاد انطباق نوع مرور کاربران اشکال جدید دستگاه هایی با نمایشگر کوچک نظیر دستگاه های موبایل می باشد. در ادامه اشاره ای به چند نمونه که مرور خوب کاربران را در پی داشته خواهیم نمود:

 

Picture8 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

بعد از بازدید بخش زیادی از محتوا بر روی محصول، به طور معمول در بخش پایین سمت راست دکمه ای به منظور بازگشت شما به بالای صفحه تعبیه شده تا مجدد بدون نیاز به حرکت پیمایشی به بالای صفحه باز گردید.

ریز تجربه کاربری

Picture9 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

از دیگر موارد کاربری در گوشی های همراه استفاده از منوی همبرگری یا چسبنده می باشد که به راحتی این امکان را برای شما فراهم نموده تا به منو دسترسی داشته باشید. به کمک این قابلیت مرور کاربران از بخش های گوناگون محصول سریع تر انجام خواهد شد.

 

Picture10 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

اگر چه در محصولات تجارت الکترونیکی به کارگیری فیلتری کارآمد بسیار مهم خواهد بود، اما با این بیشتر محصولات تجارت الکترونیکی به لحاظ طراحی دیداری و سایر جهات از یک فیلتر شلوغ و درهم و نامناسب برخوردار می باشند. اما به هر حال فیلترهایی با طراحی کارآمد نیز در این بین به چشم می خورند.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های خواندنی

در صورت داشتن یک وبلاگ یا پورتال خبری، به کمک نمونه هایی زیر توانسته به بهبودبخشی کیفیت خواندن محتوا در محصول خود کمک زیادی نمایید:

 

Picture11 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

یکی از راه های ساده کردن تصمیم گیری برای کاربران به منظور خواندن مطالب، مشخص نمودن زمان تقریبی مورد نیاز برای خواندن محتوای مورد نظر می باشد.

 

Picture12 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

از دیگر نمونه های ریز تجربه کابری در رابطه با خواندن، در نظر گیری حالت مطالعه در شب برای مطلب مورد نظر می باشد. این کار موجب شده کاربر بدون اذیت شدن چشم هایش به مطالعه مطلب مورد نظر بپردازد.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های تعاملی

برای ایجاد احساسی منحصر به فرد و نیز برقراری تعامل موثر کاربران با کسب و کار شما بایستی جزئیات زمان و چگونگی ارتباط با کاربران مورد توجه بسیاری قرار گیرد.

 

Picture13 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

در تصویر بالا می توانید یکی از روش های موثر تعامل با کاربر و دریافت اطلاعات از آن ها را مشاهده نمایید.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های اجتماعی

برخی مواقع در طراحی یک محصول یکی از راه های کارآمد، پیاده سازی امکان اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی می باشد.

 

Picture14 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

با توجه به آن که بخش زیادی از فضا تحت اشغال آیکون های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شده و در زمان خواندن محتوا ایجاد مزاحمت می کنند و یا این که حتی پیدا کردن آن کار سختی خواهد بود لذا می توان به راحتی و تنها با به کارگیری یک دکمه اشتراک گذاری شناور که از امکان گسترش برخوردار است این مشکل را از سر راه برداشت.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های چند رسانه‌ای

یکی از راه های موثر جهت بولد نمودن محصول به کارگیری میکرو اینتراکشن‌های چند رسانه‌ ای می باشد.

 

Picture15 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

برای نمونه در وب سایت ایران تایمر جهت بولدسازی بعضی از محصولات، در کنار عکس های معمولی از یک ویدئو کوتاه با نمای 360 درجه استفاده شده است. این کار توجه کاربران را به جزئیات جلب خواهد نمود.

 

  • میکرو اینتراکشن‌ها در فرم

منظور از فرم در این جا، هر نوع عنصری است که کاربر به منظور دسترسی به اطلاعات و یا تکمیل یک فرآیند اقدام به پر کردن آن می کند. در ورژن موبایلی و معدود از وب سایت ها کاربر توانسته به راحتی به پر کردن عناصر فرم اطلاعات مشغول گردد.

 

Picture16 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

اما به هر حال به عنوان یکی از نمونه های موثر برای بهینه سازی عناصر فرم می توان به فرم های رزرو اشاره نمود. در این فرم ها کاربر قادر به وارد کردن کلیه داده های لازم بر روی یک تک صفحه و تنظیم به وسیله گزینه های موجود می باشد.

 

  • میکرو اینتراکشن‌ها برای مرورپذیری

در بعضی از محصولات، مرور دیداری مراحل انجام عملیات ساده، می تواند برای کاربران تبدیل به مشکلات دشوار و پیچیده شود. اما با این وجود می توان نمونه هایی را مشاهده نمود که به خوبی از پس مرورپذیری محصول بر آمده اند.

 

Picture17 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

به عنوان یکی از فرآیندهای ساده می توان به سفارشی سازی پیتزا در رستوران‌های زنجیره‌ای پرپروک اشاره نمود. شما توانسته طی هر مرحله تمامی مواد اولیه پیتزای مورد علاقه خود را انتخاب کرده و حتی مقدار هر مواد اولیه را نیز تعیین کنید.

 

  • میکرو اینتراکشن‌های متقاعد کننده

به وجود آوردن یک کال تو اکشن بر روی دسکتاپ به هیچ عنوان کار ساده ای نیست، این کار حتی بر روی موبایل پیچیده تر از پیش نیز خواهد شد. ما همواره در یک فضای کوچک چیزهای زیادی را برای گفتن داریم.

 

Picture18 - آشنایی با مفهوم میکرو تجربه کاربری

 

با نگاه دقیق تری به عناصر روی نمایشگر می توان به خوبی کاربر را متقاعد نمود. یکی از نمونه های موثر از این نوع میکرو اینتراکشن ها روانشناسی قیمت گذاری یا تشویق کاربر جهت تسریع تصمیم‌گیری در یک فرصت محدود می باشد. احتمالا به منظور شناخت ریز تجربه های کاربری نمونه هایی که تا به این جا معرفی شده اند کفایت نموده و بدون شک شما الان خود نمونه های بسیاری را در ذهن خود دارید. خوشحال خواهیم شد که شما نیز نمونه هایی که را که در این زمینه به خاطر داشته را با ما در میان بگذارید.

در صورتی که شما نیز در این خصوص راهکار و یا پیشنهادی دارید بسیار خوشحال میشویم، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

مطالعه مطالب زیر هم پیشنهاد میشود :

1- اصول روانشناسی در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

2- راهکارهایی برای اثبات ارزش طراحی تجربه کاربری

ایزی دیزاین
ایزی دیزاین با شعار عبور از مرزهای گرافیک در اسفند 1397 فعالیت خود را به صورت گسترده در تمام حوزه های گرافیکی، با قدرت و کیفیت بالا شروع کرد.
ارسال دیدگاه