آموزش کار با کی فریم ها در افترافکت

صفحه اصلی » وبلاگ » آموزش رایگان طراحی » آموزش افترافکت » آموزش کار با کی فریم ها در افترافکت

آموزش کار با کی فریم ها در افترافکت

در جلسه قبل کار کردن بر روی کی فریم ها را شروع کردیم، برمی گردیم به همان مبحث تا با تکمیل آن شما قادر به ساختن یک انیمیشن خوب و کوچک شوید، این مباحث از زیباترین مباحثی هستند که در افترافکت هست و بعد از آن کافی ست که شما با این کلیدها بازی کنید، شاید حتی بهتر باشد تا یک پروژه را کلید بزنید و از تمام آنچه در اینجا می آموزید به طور عینی استفاده کنید.در این قسمت می خواهم در رابطه با گراف ادیتور و تغییراتی که می توانیم در آن ایجاد کنیم و آموزش کار با کی فریم ها در افترافکت تا انیمیشن ما تمیز و جذاب از آب دربیاید صحبت کنیم

 

تنظیم سرعت در گراف ادیتور افترافکت

به پروژه افترافکت خودمان برگردید، یک توپ با کمک ابزار دایره در نوار ابزار بکشید (اگر نوار ابزار را نمی بینید آن را از قسمت ویندوز در منوی بالایی و گزینه تولز به صفحه بیاورید)، حالا این توپ را در یک مسیر عمودی انیمیت کنید، برای این کار ابتدا توپ را به محل مورد نظرتان بیاورید، محل انکر پوینت را تنظیم کنید و سپس بر روی گزینه پوزیشن در تایم لاین، کرنومتر را روشن کنید

با کشیدن cti به جلو، گزینه y را تغییر دهید و توپتان را به سمت بالا ببرید، حالا برای اینکه توپ شما چندین بار این حرکت را تکرار کند می توانید این دو کی فریم را انتخاب و چند بار با جلو بردن cti آن را در تایم جلوتر پیست کنید و به این ترتیب شما یک توپ خواهید داشت که چندین بار بالا و پائین می رود.

کی فریم ها در افترافکت

یک انیمیشن کوچک با افترافکت

یک توپ زمانی که از زمین بلند می شود به دلیل جاذبه زمین سرعت متغیری خواهد داشت، منظور این است که توپ وقتی به سمت بالا می رود سرعت کم و وقتی به سمت پائین می آید سرعت زیاد می شود، یک انیمیشن خوب باید با واقعیت تطابق داشته باشد، بنابراین باید سرعتمان را تنظیم کنیم.

بعد از اینکه کی فریم هایتان را درست کردید با روشن کردن گراف ادیتور می توانید شاهد شکل زیر باشید :

کی فریم ها در افترافکت

0116 - آموزش کار با کی فریم ها در افترافکت

 

این شکل در گراف ادیتور نشان می دهد که تغییرات سرعت در کی فریم هایتان با یکدیگر مساوی نیست، شما می خواهید یک انیمیشن منظم و کنترل شده داشته باشید بنابراین بهتر است همه چیز را در نظر بگیرید. برای اینکه کی فریم های هماهنگ داشته باشید کافی است تا از گراف ادیتور خارج شوید و به تایم لاین برگردید، با انتخاب position تمام کی فریم ها انتخاب می شوند و می توانید با کلیک راست بر روی یک کی فریم و انتخاب گزینه Rove across time تمام کی فریم هایتان را منظم کنید، بعد از این اگر به گراف ادیتور بروید همه کی فریم هایتان در یک مسیر مستقیم قرار گرفته اند و از آن مجدد تمام کی فریم ها را انتخاب و آنها را از حالت Rove across time خارج کنید.

  آموزش ایجاد انعکاس در تصاویر با افترافکت

کی فریم ها در افترافکت

تنظیمات گراف ادیتور در افترافکت

در تنظیمات گراف ادیتور شاهد دو نوع تنظیمات هستیم، اولی تنظیمات speed و تنظیمات دیگر مربوط به value هست، اگر شکل گراف ادیتور شما با گراف ادیتور من متفاوت است احتمالا شما در قسمت edit value graph هستید برای سوئیچ به قسمت edit speed value در قسمت خالی گراف ادیتور کلیک راست کنید و گزینه edit speed value را انتخاب کنید تا به این قسمت هدایت شوید.

خوب حالا برای اینکه انیمیشن طبیعی داشته باشید باید یک ارتباط بین ورودی و خروجی ایجاد کنید این کار را با استفاده از گزینه Bezier continues می توانید انجام دهید، کافی است تا تمام کی فریم ها را انتخاب کنید با کلیک بر روی keyframe interpolation بعد از باز شدن صفحه مربوطه، گزینه  Bezier continues را از منوی temporal  انتخاب کنید.

کی فریم ها در افترافکت

حالا برای اینکه سرعت توپتان را در بالای زمین کم کنید کی فریم دوم را باید به سمت پائین بیاورید و همینطور چهارم و تا آخر

همه کی فریم هایی که در قسمت بالا مانده اند را انتخاب و آنها را به سمت بالا ببرید، با این کار زمانی که شما RamPreview می کنید متوجه می شوید که سرعتتان به خوبی تنظیم شده است. (برای نمایش انیمیشن تان RamPreview)) کافی است تا صفر را روی صفحه کلیتان بزنید)

در این قسمت می توانید با نزدیک کردن کی فریم ها به یکدیگر و بالاتر بردن نمودار در گراف ادیتور سرعت انیمیشن و سرعت بالا رفتن و یا پائین آمدن را تغییر دهید، این یک تمرین خوب است برای اینکه از این آموزش در قسمت های مختلف انیمیشنتان استفاده کنید.

کی فریم ها در افترافکت

ساخت یک لوپ در افترافکت

از طریق همین آموزشهایی که تا این جلسه دیدید می توانید یک لوپ در افترافکت بسازید، برای ساختن یک حلقه کافی است تا کی فریم اول و کی فریم آخرتان را یکی قرار دهید، بر فرض اگر توپ شما قرار است از سمت است به چپ و از چپ به راست برود و این صحنه تکرار شود کافی است کی فریم اولی در نقطه شروع، کی فریم دومی در نقطه مقصد و کی فریم آخری کپی کی فریم اولی تان باشد، می توانید این صحنه را رندر و از آن در پروژه های دیگرتان استفاده کنید.

 

مطالعه مطالب زیر هم پیشنهاد میشود :

1- ماسک در افترافکت

2- مسیر حرکت در افترافکت

ارسال دیدگاه