تا امروز چیزای زیادی از افترافکت را با هم یادگرفتیم، فکر می کنم کسانی که به این نرم افزار و انجام پروژه با آن علاقه مند هستند توانسته باشند تا کارهای جالبی را با این چند قسمت انجام دهند، ولی من امروز تصمیم گرفتم تا یک کار جالب تر بکنیم، بیایید تا با هم یک پروژه را شروع کنیم، یک عروسک ساده بسازیم و بعد آن را انیمیت کنیم، به این شکل وقتی نتیجه قشنگ کارتان را ببینید جذابیت افترافکت برای شما چند برابر می شود، برای همین من تصمیم گرفتم تا این جذابیت را به شما نشان دهم، اینجا یک کاراکتر جالب داریم، من می خواهم این کاراکتر را با شما بسازم، استخوان بندی کنم و بعد با یک انیمیت جالب کارمان را تمام کنیم.
این کاراکتر انتخابی من هست، برای شروع کار باید کاراکتر را وارد افترافکت کنیم تا بتوانیم از این تصویر برای ساخت آن استفاده کنیم،
طراحی کاراکتر در افتر افکت با استفاده از تکنیک ماسک
برای ورود عکس به افتر افکت به مسیر file>Import>file بروید، عکس را انتخاب و سپس گزینه import را بزنید، زمانی که شما عکس را ایمپورت می کنید تصویر شما در پنجره project دیده می شود ولی برای اینکه بتوانید آن را در میزکارتان یا همان workarea ببینید تصویر را در پنجره project بگیرید و با درگ کردن آن را به پنجره تایم لاین بیاورید.
خوب اینجا کارمان را برای ساختن کاراکتر در افترافکت شروع می کنیم، از ابزار pen tools در افترافکت استفاده کنید و مثل چیزی که من در بالا انجام دادم بدن کاراکترتان را بسازید، یادتان باشد هربار که یک نقطه جدید می گذارید قبل از اینکه دستتان را از روی موس بردارید با کمی جابه جا کردن موس انحنای مورد نظرتان را در هر نقطه تنظیم کنید، به این شکل دسته هایی که به نقطه شما اضافه می شود کمک می کند تا شکلتان را تنظیم کنید.
اگر به دنبال حرفه ای شدن در افترافکت هستید از همین امروز یک نکته را به خاطر بسپارید، نام گذاری استاندارد کارشما را هم سریعتر می کند و هم راحتتر بنابراین هر جزء از کاراکترتان را که می سازید نام آن را به یک نام استاندارد تغییر دهید، برای اینکه اسم یک شیء را عوض کنید در تایم لاین روی اسم یک بار کلیک و سپس اینتر کنید، حالا نام را بنویسید و تمام.
ترتیب بندی در کاراکترهای افترافکت
می خواهم اینجا نکته دیگری یادآوری کنم تا به شکل استاندارد طراحی تان را انجام دهید، اینکه کاراکترتان را در غالب یک کامپوزیشن جدید طراحی کنید به این شکل تغییرات شما در این کامپوزیشن اعمال می شود ولیکن کنترل شما بر روی کارتان بیشتر خواهد بود، برای انجام این کار لازم است تا بر روی این shape که الان تغییر نام پیدا کرده کلیک راست کنید و گزینه pre-composition را انتخاب کنید، شکل به صورت یک کامپوزیشن در می آید و حالا با دوبار کلیک بر روی این کامپوزیشن می توانید به کامپوزیشن جدید بروید و کارتان را ادامه بدهید.
در ادامه باید شکلی را که ساخته اید با ابزار سلکشن به وسط صفحه بکشید و بعد با استفاده از گزینه region of interested تصویر را در یک ناحیه انتخابی مستطیلی قرار دهید، حالا به منوی composition بروید و از گزینه crop comp to regionبرای بریدن ناحیه استفاده کنید.
کاراکترمان را با یک تغییر کوچک در تصویر طراحی کنیم، مثلایک لباس به کاراکتر اضافه کنیم، برای این کار یک shape در کامپوزیشن جدیدمان می کشیم، یادتان باشد قبل از شروع برای کشیدن این قسمت کاراکتر را از حالت انتخاب خارج کنید در غیر اینصورت لایه شما با لایه فعلی در یک لایه کشیده می شوند، در صورتی که ما می خواهیم هر قسمت از قسمت دیگر جدا باشد.
استفاده از t.trkmat برای ساخت کاراکتر در افترافکت
برای اینکه بتوانید یک لباس برای کاراکترتان طراحی کنید کافی است تا یک shape را به شکلی بکشید که از کاراکتر شما بزرگتر باشد و ناحیه مورد نظر شما را پوشش دهد، برای این کار مانند مراحل زیر عمل کنید
بعد از این به سراغ ساخت صورت این کاراکتر می رویم
یک کامپوزیشن جدید بسازید و برای ساختن چشم ها و پلک کاراکتر از روش مشابهی که گفته شد استفاده کنید، تنها به یک موضوع دقت کنید و آنهم اینکه برای پلکها انکرپویت را در مرکز و برای چشم انکرپوینت را در سیاهی چشک کاراکتر قرار دهید.
برای اینکه یک نظم بهتر داشته باشید بر روی تایم لاین هر کدام از دسته های مربوط به هر عضو را به یک رنگ تغییر دهید، برای این کار کافی است که آن دسته از شیپ ها که مربوط به یک عضو هستند را انتخاب و بر روی رنگ تایم لاین کلیک راست کنید و رنگ مورد نظرتان را تغییر دهید.
یک نکته مهم دیگر اینکه هر عضو را در یک لایه مجزا بسازید مگر آنکه لایه مستقلا حرکتی نداشته باشد مثلا نقطه سیاه درون چشم.
تکنیکی که شما امروز برای ساختن این کاراکتر آموختید درواقع نوعی از کاربردهای ماسک بود، در جلسه آتی باهم کاراکتر را تکمیل و استخوان بندی می کنیم، این تکنیک زیبا را از دست ندهید.