کاربرد ماسک در انیمیشن سازی در افترافکت ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » افترافکت » کاربرد ماسک در انیمیشن سازی در افترافکت

در جلسات قبلی به ماسک در افترافکت و استفاده های آن پرداختیم، این جلسه با هم این ابزار را تکمیل و به مبحث بعدی می رویم، مطمئنم اگر تا الان آموزش های قبلی افترافکت را به خوبی مطالعه و تمرین کرده باشید الان لذت ساختن یک انیمیشن با افترافکت را احساس کرده اید برای همین امیدوارم که تا آخر این مباحث را با هم پیش برویم تا در انتها بتوانید یک پروژه افترافکت را به خوبی انجام بدهید.

به اینجا رسیدیم که با کمک اسمارت ماسک یک تبدیل کنترل شده از یک حرف به حرف دیگر را انجام دادیم، در اینجا گزینه های اسمارت ماسک را با هم مرور می کنیم

زمانی که شما mask interpolation را در منوی windows باز می کنید، این پنجره در گوشه سمت راست افترافکت باز می شود، برای راحت تر کارکردن آن را به سمت چپ میزکارتان بکشید تا گزینه های آن را ببینید.

 

0119 - کاربرد ماسک در انیمیشن سازی در افترافکت

 

Keyframe rate : سرعت واقعی فریم های ما را در کامپوزیشن نشان می دهد

Keyframe fileds : می تواند سرعت فریم ها را دوبرابر کند

Use lenear vertex : برای تنظیم کردن مسیر به شکل منحنی و یا به شکل خطی است، در واقع این مسیری است که هر نقطه قرار است تا نقطه بعدی طی کند.

Add mask path vertices : این گزینه برای زمانی که ورتکسهای بیشتری به عنوان نقاط راس داریم کمک می کند تا اینترپولیشن ملایمتری داشته باشیم.

Matching method به روشی که در آن ماسک صورت می گیرد اشاره می کند.

Use 1:1 vertex matches به همان قضیه ای اشاره می کند که در جلسه قبل گفته شد، یعنی هر نقطه به نقطه متناظر در شکل بعدی می رود.

و در نهایت

First vertex match یعنی اینترپولیشن را از نقطه مبدا شکل اولی شروع کن و به نقطه مبدا شکل نهایی منتقل کن و از این نقطه به بعد نقاط متناظر به هم می روند.

 

ساختن یک مسیر

فرض کنید که می خواهید یک شکل را بر روی یک مسیر خاص حرکت بدهید، یک راه این است که مسیرتان را بسازید و شیء را روی مسیر حرکت دهید، یک راه دیگر این است که مسیرتان را با ماسک بسازید و شیء را بر روی آن ماسک کنید، این راه سریعتر و حرکت بهتری را به شما می دهد.

 

ساختن یک پوزیشن از ماسک (مسیر)

این مراحل را طی کنید

  • شکلتان را بکشید
  • یک سالید بسازید (یادتان که نرفته! باید به منوی بالایی و قسمت layer بروید، گزینه new و نهایتا solid)
  • الان کافیه که مسیرتان را بکشید و تنظیم کنید.
  • روی mask path کلیک کنید و آن را با ctrl+c کپی کنید.
  • روی شکلتان کلیک و شکلتان را انتخاب کنید
  • Position را از قسمت Transform باز کنید و بعد از روشن کردن کورنومتر و کی فریم کردن پوزیشن، ماسک را پیست کنید.
  • حالا کافیست که صفر را روی صفحه کلید بزنید و ببینید که انیمیشن شما چطور کار می کند.

یک نکته را فراموش نکنید بعد از اینکه کارتان را انجام دادید ماسک را از قسمت تایم لاین انتخاب و پاک کنید

 

روتوسکوپی در افترافکت

خوب اینجا یک لحظه صبر کنید، می خوام یک کار قشنگ را با ماسک افترافکت با هم انجام دهیم، چیزی راجع به روتوسکوپی شنیده اید؟

در واقع ماسک در افترافکت ابزاری است که به شما کمک می کند یک روتوسکوپی را انجام دهید، فرض کنید یک آدم قرار است از یک نوشته عبور کند، چطور این کار انجام می شود؟ چیزی است که در این قسمت برایتان آماده کرده ام.

برای انجام این کار شما باید سه لایه داشته باشید، لایه اول فیلمی که قرار است بر روی آن کار روتوسکوپی انجام شود، لایه دوم نوشته ای که قرار است کاراکتر فیلم از بین آن عبور کند و لایه سوم خود کاراکتر فیلم

(دقت کنید که این یک سناریو فرضی است تا شما مراحل را به خوبی درک کنید، این سناریو را با توجه به آنچه خودتان در خلاقیت و ذهنتان دارید انجام دهید)

 

به این ترتیب کافی است تا به ترتیب زیر کارتان را برای روتوسکوپی شروع کنید

  • فیلم و یا انیمیشنتان را در افترافکت ایمپورت کنید
  • فیلم را با کشیدن بر روی گزینه کامپوزیشن در لایه تایم لاین به کامپوزیشن بدل کنید
  • حالا با زدن ctrl+d فیلمتان را کپی کنید
  • فیلمی که کپی شده را تا جایی که قرار است کاراکتر از نوشته عبور کند ببرید و فیلم را تا همان جا کوتاه کنید
  • در حالی که فیلم کپی شده و کوتاه شده در حالت انتخاب است ابزار قلم (pen tools) را بردارید و کاراکتری را که می خواهید از بین نوشته عبور کند با قراردادن نقاط در اطراف آن محصور کنید
  • حالا بر روی تایم لاین کرنومتر را روشن کنید تا حرکتهای کاراکترتان را ثبت کنید
  • فیلم را به سمت جلو ببرید و به جایی برسید که کاراکتر از نوشته فرضی عبور کرده و کارتان به انتها رسیده
  • با دوبار کلیک بر روی لایه ای که با کمک ابزار pen کشیده اید آن را به جایی که در لحظه آخر کاراکتر ایستاده منتقل کنید و نقاط کامپوزیشن را بر اساس کاراکترتان تنظیم کنید، حالا با کمک cti می توانید فریم های بین این دو حرکت را با تکرار دوباره ی انتخاب لایه قلم، بردن به نقطه مورد نظر و تنظیم نقاط تنظیم کنید.
  • مرحله بعدی نوشتن است، نوشته را بنویسید و با آیتم پوزیشن جای آن را تنظیم کنید
  • در اینجا تنها یک حرکت کافی است، کاراکتر محدود شده تان را در تایم لاین به بالاترین لایه(بالای لایه نوشته) انتقال دهید، ترتیب لایه ها به این شکل خواهد بود، کاراکتر ، نوشته، فیلم
  • صفر را بزنید و رم پریویو کنید، انیمیشن شما آماده است.
این مطلب را به اشتراک بگذارید
نظراتبدون دیدگاه
ارسال دیدگاه