چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟ ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » آموزش رایگان طراحی » آموزش رایگان تجربه کاربری » چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟

طراحی تجربه کاربری نه تنها می تواند برند شما را خاص کند بلکه رقبای شما را وارد یک رقابت پیشرفته می کند و برای هر استارتاپی ضروری می باشد، با این حال هنوز خیلی از کارآفرینان از اهمیت طراحی UX و استخدام یک Ux Designer غافل هستند و در واقع در این زمینه خیلی دیر به فکر خواهند افتاد.

براساس نظر متخصصین ، هر سازمانی با هر اندازه ای که باشد، خیلی زود به طراح UX نیاز مبرمی پیدا خواهد کرد تا به کمک او محصولات شکل بهتری پیدا کنند و خدمات به صورت جذاب تری عرضه گردند. در واقع حضور این متخصصین در سازمان ها باعث میشود همه امکانات و کارکنان در راستای اهداف و ماموریت از پیش تعیین شده باشد و مشتری ها به بهترین تجربه ممکن دست پیدا کنند.

 

Picture1 2 - چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟

 

آشنایی با طراحی تجربه کاربری

طراحی UX یا همان تجربه کاربری امروزه به موضوعی بسیار اساسی و پرسر و صدا تبدیل شده است. در واقع طراحی تجربه کاربری مناسب ترین و اثربخش ترین گزینه به منظور توجه به نیازهای کاربران می باشد. انجمن تخصصی تجربه کاربری UXPA جهت معرفی طراحی تجربه کاربری عنوان کرده است که:

 

” هر جنبه از تعامل کاربران با یک محصول، خدمات یا شرکت منجر به به وجود آمدن درک کاربر از تمام مجموعه می گردد. به نوعی طراحی تجربه کاربری یک نظم دهنده به شمار میاید که بین کلیه عناصر مانند : طراحی بصری، متن، برند، صدا و ارتباط موجود در این تعامل رابطه برقرار می نماید، در حقیقت طراحی تجربه کاربری جهت ایجاد هماهنگی این عناصر مورد استفاده قرار میگیرد تا بین کاربر و کسب و کار بهترین تعامل حاصل شود.”

 

طراحی ux را می توان فرآیندی دانست که ضامن دریافت بهترین تجربه توسط کاربر در زمان استفاده از محصول مورد نظر می باشد و در واقع باعث میشود که کاربر این محصول یا شرکت را به دیگران نیز پیشنهاد کند. این روزها با افزایش استقبال افراد از وسایل هوشمند و الکترونیکی نظیر ساعت هوشمند و ردیاب ورزشی هوشمند طراحی تجربه کاربری و استفاده از آن در کسب و کارها نیز روز به روز به موضوع مهم تری تبدیل می گردد. چرا که تمامی افراد مایل هستند از سایت ها و برنامه هایی استفاده کنند که کار با آن ها ساده و لذت بخش باشد.

 

با نگاهی به آمار صورت گرفته در زمینه استفاده از اینترنت، مشخص می شود که در سال 1995 از جمعیت کل دنیا تنها 1 درصد از افراد از اینترنت استفاده می کردند. این آمار با گذشت 20 سال به ۴۰/۴ درصد رسیده و هر ساله نیز به میزان قابل توجهی رو به افزایش می باشد. به منظور شناخت بهتر این موضوع بد نیست نگاهی به تاریخچه ۵۴ ساله اینترنت و چشم‌انداز آن در آینده داشته باشید. طبق این دیدگاه می توان نتیجه گرفت که با استفاده از اینترنت تقاضا جهت تجربه کاربری نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به این که این روزها اکثر تعاملات و ارتباطات ما آنلاین است لذا انتظار می رود تجربه کاربر باید لذت بخش و سرگرم کننده باشد.

 

photo 1970768073 - چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟

 

ضرورت وجود طراح تجربه کاربری در هر استارتاپ

طبق گزارش موسسه فوربس تقریبا 90 درصد استارتاپ ها با شکست مواجه خواهند شد. اصلی ترین دلایلی که باعث این موضوع شده عدم تمایل افراد جهت خرید محصولات آن ها می باشد و به نوعی محصول مورد نظر مورد نیاز بازار نیست.

  • یک طراح تجربه کاربری بایستی پیش از اقدام به طراحی جلوه های بصری برای یک وبسایت، جهت تعیین قدم های بعدی اهداف خود، به انجام تحقیق در رابطه با همه چیز بپردازد. انجام این تحقیق از بازار مجزا می باشد و پیش از شروع تولید محصول صورت میگیرد و نتیجه آن صرفه جویی در زمان و پول استارتاپ ها است.
  • یک سایت یا یک برنامه در واقع دریچه ای جهت فروش استارتاپ ها به شمار می آید که می تواند در قالب یک نرم افزار جدید جهت یک کسب و کار مانند  کافی شاپ در خیابان شریعتی یا مانتو فروشی در خیابان ولی عصر ظاهر شود. در صورت ضعیف بودن و عدم سهولت کار با این وب سایت یا نرم افزار، ممکن است خیلی از مشتریان از کار با آن خسته شده و به سراغ عرضه کننده ای دیگر بروند. تقریبا زمانی که یک کاربر صرف مشاهده یک سایت میکند به طور متوسط 8 ثانیه می باشد. از این رو این موضوع خیلی مهم است که در نگاه اول سایت یا اپلیکیشن شما در دید کاربر چگونه جلوه کند.

تقریبا زمانی که یک کاربر صرف مشاهده یک سایت نموده به طور متوسط 8 ثانیه می باشد.

ezgif 6 d839c21b1ecb - چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟

چنانچه یک کاربر با نارضایتی سایت شما را ترک کند مطمئنا مجددا به سایت شما سر نخواهد زد و همچنین سایت شما نیز توسط او به دوستانش معرفی نمی شود. یک طراح تجربه کاربری جهت پیدا کردن مشکلات و نیازهای واقعی کاربران خود، زمان قابل ملاحظه ای را به این کار اختصاص خواهد داد و برای محصولات خود نقاط ضعف واقعی پیدا میکند و به دنبال رفع معایب میرود. این مسئله منجر میشود که ابعاد بزرگتری از نیازهای کاربرانتان را شناسایی کنید و بازدهی بهتری را کسب نمایید.

  1. این را در نظر داشته باشید که این روزها انجام  اکثر معاملات تجاری به شکل آنلاین می باشد. طبق تحقیق انجام شده توسط رسانه معروف Mashable  در سال 2017 تقریبا 15 درصد از اقتصاد انگلیس به فروش آنلاین اختصاص دارد. همچنین مرکز تحقیقات خرده فروشی در این خصوص افزوده است که ۲۸.۶ درصد کلیه پول هزینه شده در فضای آنلاین از طریق تجارت تلفن همراه می باشد و در کشورهای آلمان و آمریکا نیز تقریبا وضع به همین شکل است.
  2. حجم بالای معاملات آنلاین کسب و کارها، این موضوع را یادآوری میکند که شما می توانید تمامی مخاطبین هدف خود را راضی و نیاز آن ها را رفع کنید. اگر شما با طراحی یک سطح شیب دار برای افراد معلول، راحتی آنها را آمدن به فروشگاه خود رقم می زنید، بایستی در رابطه با کسب و کار آنلاین خود نیز همین رویه را در پیش بگیرید. طراحی تجربه کاربری باعث میشود سایت شما به گزینه ای ایده آل جهت استفاده تمامی کاربران بالفعل و بالقوه در بیاید و با رفع نیازهای کاربران حس رضایت آن ها را جلب خواهد نمود.

 

عملکرد یک طراح UX

شما به کمک یک طراح UX می توانید با بهره گیری از 5 فرایند زیر، با افزایش 10 درصدی میزان اطمینان و موفقیت از کسب و کار خود مواجه شوید :

  • آنالیز رقیب: از این روش می توان از چگونگی محصولات مشابه موجود در بازار آگاهی پیدا کرد و به این نکته پی برد که در رابطه با آن ها چه نقاط ضعف و وعده هایی توخالی وجود دارد.
  • ایجاد یک پیشنهاد ارزشی خاص: (UVP)  با این کار می توان نقاط قوت محصول مشخص شده و وجه تمایز آن بر دیگر رقبا نمایان می گردد.
  • امتحان کاربران و تحقیق جهت دستیابی UVP بهتر: تقویت کننده وجه تمایز محصول
  • شرح شخصیت کاربران: این کار باعث میشود که افراد استفاده کننده مورد ارزیابی قرار بگیرند و هدف و نیاز آن ها مشخص شود.
  • طراحی از طریق چند نمونه اولیه: این کار با استفاده از تحقیقات گذشته انجام میشود و به خوبی نیاز کاربران را به ما می فهماند.

 

چگونگی استفاده از طراحی ux در یک استارتاپ

  1. به کمک اصول و ظرافت های تجربه کاربری، از هم سطحی کارکنان و نتایج اطمینان حاصل کنید.
  2. از طراحان بخواهید که به دنبال یک مربی و یک آموزش دهنده خارج از مجموعه استارتاپ باشند.
  3. به طراحان خود زمانی بدهید تا به انجام تحقیقات خلاقانه بپردازند، جالب است بدانید گوگل اجازه داده تا کارکنانش 20 درصد از وقت خود را صرف امور نو آوارانه بکنند.

 

shutterstock 766485247 1 - چرا هر استارتاپ برای موفقیت به یک طراح تجربه کاربری نیاز دارد؟

 

بهبود و گسترش تجربه کسب و کار آنلاین

با ورود محبث UX در کسب و کارها، استارتاپ ها نیز بایستی به دنبال بهبود تجربه آنلاین خود باشند تا از این طریق بازارهای جدید را به دست بیاورند و خواسته‌ها و انتظارات مصرف کنندگان را پاسخگو باشند.

یکی از اصلی ترین موارد در زمینه استخدام یک طراح UX این است که بایستی شخصی را جذب کنید که از فرهنگ متناسب با کسب و کار شما برخوردار باشد و همچنین جهت ایده پردازی نیز دارای خلاقیت کافی باشد.

 

همچنین مطالعه مطالب زیر هم پیشنهاد میشود :

1- 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

2- بررسی کامل تفاوت های UX و UI در سال 2020

درباره نویسنده

ایزی دیزاین
  • 433 نوشته
  • عضویت ۱۳۹۹
علاقه مند به گرافیک، وردپرس، سئو و دیجیتال مارکتینگ.

ارسال دیدگاه