اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

اگر چه این روز ها تعداد افرادی که به طراحی لوگو مشغول هستند زیاد بوده اما در این بین تنها کسانی موفق می باشند ضمن رعایت اصول طراحی لوگو به موضوع مهم داشتن خلاقیت و ایده پردازی هم توجه کنند و یک طرح جدید ایجاد می نمایند و به عبارتی رمز ماندگاری در این زمینه نوآوری می باشد.

 

تکنیک های طراحی لوگو

  • یک لوگو باید جذاب و کاربر پسند باشد

با ادغام دو عکس می  توان یک لوگو خاص و منحصر به فرد طراحی نمود.

به طور معمول افراد به لوگو هایی که آن ها را به چالش کشیده و آن ها را برای درک مفهوم به فکر وا دارند علاقه مند هستند. خلاقیت شما در طراحی لوگو سبب دیده شدن این اثر و نیز ماندگاری آن می گردد.

لوگو طرف مقابل را به نوعی درگیر خود ساخته و سبب می شود فرد در مورد کار شما به تحلیل پرداخته و نکات ریز و درشت آن را مورد بررسی قرار دهد. برای مثال شما در زیر، یک لوگو پیتزا فروشی را مشاهده نموده که قطعا با اولین نگاه کلاه سرآشپز و نیز کلمه پیتزا به خوبی خود نمایی می کنند.

اصول طراحی لوگو

22222 - اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

 

  • استفاده از رنگ های مرتبط با حرفه مورد نظر

لازم به ذکر بوده که هر رنگ معنی مخصوص به خود را داشته و به خوبی قادر به انتقال ایده ها می باشد.

برای ماندگاری لوگو پیشنهاد می شود در انتخاب رنگ ها توجه ویژه ای نموده و با استفاده از رنگ هایی مناسب به لوگوی خود جان ببخشید.

برای مثال در لوگوی گوگل از رنگ های بسیار متنوع و جذابی بهره برده شده که تاثیر آن ها به اندازه ای بوده که باعث شده این لوگو در کل دنیا به یک نشان شناخته شده در آمده و کاملا ماندگار گردد. رنگ های به کار رفته در لوگو تاثیر مستقیمی بر روی مخاطب داشته و به خوبی کاربر را به خود جذب می نمایند.

اصول طراحی لوگو

3333 - اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

 

  • درک مفهوم طراحی لوگو

یکی دیگر از مواردی که در طراحی لوگو باید مد نظر قرار گیرد مفهموم آن می باشد. یک لوگو خوب باید معنای مشخصی داشته و این معنا به خوبی در پیدا و پنهان این لوگو نهادینه گردد، به نحوی که بیننده به خوبی قادر به درک معنی واقعی آن باشد.

در زیر یک لوگو مرتبط با یک موسیقی دان را مشاهده می نمایید که طی دوره ای کوتاه با لوگوی نماد شکلی که طراحی کرده، به شاهزاده معروف شده بود.

  اصول رنگ بندی در طراحی فاکتور

 

4444 - اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

اصول طراحی لوگو

  • ایجاد شخصیتی منحصر به فرد در طراحی لوگو

شما باید در طراحی لوگوی خود به خلق یک شخصیت خاص بپردازید، تا طرحی مشابه آن در بازار وجود نداشته و خیالتان از بابت منحصر به فرد بودن لوگو تان راحت باشد.

مثلا با توجه به آن که اندروید به معنای ربات بوده در طراحی لوگوی اندروید نیز از شخصیت ربات الهام گرفته شده است.

5555 - اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

 

  • طرحی ساده در عین حال جذاب و گویا

برای انتقال معنا و مفهوم لوگو حتما نباید دست به یک طراحی پیچیده زد بلکه ممکن است یک طرح ساده به خوبی بیان گر معنای لوگو باشد.

خالی از لطف نیست که یادآور گردیم برند های بسیار معروف و برجسته همواره از طرحی ساده برای لوگوی خود بهره می برند.

برای نمونه لوگوی کمپانی تویوتا از سه بیضی تشکیل شده است. که به معنای قلب مخاطب، قلب محصول و پیشرفت های تکنولوژیک این کمپانی می باشد. این لوگو در نهایت سادگی بسیار پر معنا می  باشد.

اصول طراحی لوگو

6666 - اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

 

  • استفاده از متن در طراحی لوگو

به کارگیری متنی منحصر به فرد تاثیر بسیار زیادی در خاص بودن برند شما خواهد داشت.

یک نوشته ویژه قطعا سبب ماندگاری لوگوی شما می گردد، لذا حتما به هنگام طراحی لوگوی خود به این فاکتور مهم نیز توجه نمایید.

گفتنی است که ساده بودن لوگوی شما احتمال کپی شدن کار توسط افراد مبتدی را نیز بالا تر خواهد برد، این را به یاد داشته باشید که به خاطر مشهور بودن طرح شما طراحان بسیاری به کپی کردن آن می پردازند.

برای مثال در لوگو فیس بوک  از تایپوگرافی بهره گرفته شده و کار در نهایت سادگی به یک طرح ماندگار و تاثیر گذار تبدیل گشته است.

تقویم

7777 - اصول و تکنیک های طراحی لوگو، آرم و نشانه

پاکت نامه

امیدواریم مقاله اصول و تکنیک های طراحی لوگو ، آرم و نشانه برای شما مفید بوده باشد.

مطالعه مطالب زیر هم پیشنهاد میشود :

1- نکات طراحی تقویم رومیزی

2- اهمیت استفاده از پاکت نامه

ایزی دیزاین
2075 کاربر
کاربران عضو شده در ایزی دیزاین
ایزی دیزاین
1056 آموزش رایگان
مقالات منتشر شده در حوزه گرافیک
ایزی دیزاین 64 دیدگاه
نظرات ثبت شده توسط کاربران
ایزی دیزاین 386 محصول حرفه ای
محصولات منتشر شده در ایزی دیزاین