قوانینی که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » آموزش رایگان طراحی » آموزش رایگان تجربه کاربری » 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

طراحان سایت و اپلیکیشن باید از اصول و قوانین مربوط به طراحی رابط کاربری آگاهی کامل داشته باشند و در طراحی های خود از این قواعد به نحوه احسن استفاده نمایند. در واقع طراحی رابط کاربری را می توان یک دانش به شمار آورد که به منظور برتری در رقابت با دیگر طراحان، باید همواره دانش خود را در این زمینه آپدیت کرد و به شناخت جدیدترین تکنیک های طراحی رابط کاربری پرداخت. این روزها یافتن  یک طراح سایت حرفه ای که شناخت کافی در رابطه با جدیدترین تکنیک ها و تکنولوژی های مرتبط با کار خود دارد و به نوعی در این زمینه کار بلد باشد به مراتب سخت می باشد.

 

AdobeStock 1764374741 e1514996219584 1258x550 1 - 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

 

با شناخت تکنیک های مهم طراحی رابط کاربری و مسلط شدن بر روی آن ها قطعا شما یک قدم از دیگر طراحان سایت جلوتر خواهید بود. این روزها هر تازه واردی به کمک قالب های آماده خود را یک طراح سایت می داند و به نوعی در این حرفه دست زیاد شده است لذا اگر شما به عنوان یک طراح سایت بخواهید به نسبت سایرین حرفه ای تر به نظر برسید لازم است که بر رابط کاربری مسلط گردید. هر چند که این مورد به تنهایی کافی نخواهد بود.

 

به صورت خلاصه می توان برای تعریف طراحی رابط کاربری این گونه گفت: رابط کاربری در واقع کلیه عناصر به کار رفته به منظور پیمایش و فعالیت بهتر در سایت را شامل می شود و بیشتر جنبه گرافیکی دارد. به طور معمول در اکثر مواقع دو مفهوم طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری به اشتباه با هم یکی دانسته شده و یا جا به جا به کار برده می شوند. اما در این مقاله قصد نداریم به تفاوت بین این دو بپردازیم، بلکه به قوانینی را توضیح می دهیم که به کمک آن ها می توانید کیفیت رابط کاربری کاربری خود را افزایش دهید.

 

قوانین طراحی رابط کاربری در سال ۲۰۲۰

  • Ux و IU دو مفهوم مکمل هستند و باید با هم در ارتباط باشند

در اولین قدم، شما باید، به خوبی از اهمیت و نقش رابط کاربری در تجربه کاربری آگاه باشید و بدانید که برای داشتن یک تجربه کاربری نیاز است که در وهله اول یک رابط کابری ایده آل داشته باشید. یک طراح رابط کاربری باید پیش از شروع کار خود، از طراح تجربه کاربری سایت اطلاعاتی را درخواست نماید، برای مثال باید در رابطه با مشکلات موجود در گذشته که هنوز پابرجاست، شناخت در زمینه کارهای انجام شده توسط کاربر و نمایش محصولات اصلی، اطلاعات لازم را کسب کند. موارد گفته شده نمونه هایی از رابطه میان طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری را نشان می دهند.

 

Picture2 2 - 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

 

  • شناخت کاربران سایت خود

ممکن است شما به عنوان یک طراح با خود فکر کنید که بهترین رابط کاربری را تولید کرده اید، اما باید بگوییم نظر نهایی کاملا به کاربران بستگی خواهد داشت. در استراتژی طراحی سایت، همواره باید پیش از شروع، نسبت به نیاز کاربران فعلی و آینده خود شناخت کافی به دست آورد و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا این نیازها را در طراحی رابط کاربری در نظر داشته باشید.به منظور آنالیز سایت خود شما می توانید به استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل بپردازید تا به کمک آن ها شناخت کافی در زمینه میزان ورودی سایت و نیز نوع کاربران و موقعیت آن ها به دست آورید.

علاوه بر آن با بهره گیری از تجربیات خود، به خوبی نیازهای کاربران را نیز خواهید شناخت. از دیگر مزایای برجسته طراحی وب سایت، می توان به گرفتن بازخورد از کاربران اشاره نمود. برای دریافت این بازخورد می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برای نمونه می توان برای دریافت نظر کاربران یک فرم در نظر گرفت اما یکی از معایبی که در این بین وجود دارد این است که کاربران قادر به بازگو کردن ایرادات شما به صورت فنی نخواهند بود با این حال به کمک نظرات آن ها می توان خوب یا بد بودن طرح سایت را تشخیص داد. برای رفع ایرادات فنی نیز می توان از سایت های تخصصی کمک گرفت.

اما با نگاهی علمی و دقیق تر به این موضوع، می توان در بازخوردها اقدام به قرار دادن مدت زمان حضور کاربران در سایت نمود. در صورتی که کاربری به سیات شما سر زده و خیلی سریع نیز از آن خارج شود، می توان فهمید که نوع رابط کابری باب میل او نبوده و یا این که محتوا نتوانسته نظر او را به خود جلب کند و با نیاز او همخوانی نداشته است. یکی دیگر از روش ها، پیام های قرار داده شده در سایت به منظور تکمیل فرم ها و مراحل می باشد که کاربر آن ها را در وسط راه بدون تکمیل رها خواهد نمود. بدون شک طولانی بودن مراحل و نامناسب بودن طراحی رابط کاربری چنین شرایطی را به وجود آورده است. در هر صورت شما بایستی به دنبال راه حلی برای این مشکل باشید.

 

Picture3 1 - 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

 

  • نگهداری المان ها به صورت ساده و با ثبات

یک رابط کاربری موفق بایستی در کمال سادگی باشد. البته این سادگی به معنای به کارگیری المان های گرافیکی به شکل انیمیشنی نمی باشد و در واقع مفهوم کاربرد آن ساده باشد تا کاربر به خوبی بتواند آن را درک کند. سادگی رابط کاربری بایستی در حدی باشد که کاربر به آسانی و بدون داشتن سوالی بتواند با پلتفرم مورد نظر کار کند. در واقع رابط کاربری بایستی به طراحی المان هایی هماهنگ و نیز ساده بپردازد که به راحتی کاربر بتواند در همان لحظه ورود به هدف اصلی آن پی ببرد.

 

  • سلسله مراتب بصری را اجرا نمایید

برای شروع کار خود حتما ابتدا اولویت ها را مشخص کنید و بیشترین میزان زمان خود را به کارهایی اختصاص داده که در انجام و اجرای کار تاثیر بیشتری خواهند داشت. در طراحی رابط کاربری بایستی به خوبی موارد مهم، مشخص شده تا کاربران متوجه آن ها شوند. همواره توصیه می شود پیش از شروع، به تعیین هدف اصلی پرداخته و نیز مشخص کنید که چه مواردی برای شما در اولویت است و می خواهید که کاربر بیشتر در رابطه با آن ها بداند. برای نمونه یکی از این موارد می تواند به کارگیری فونت درشت در صفحه های اول سایت باشد. شعار اصلی سایت را با فونت درشت و نیز رنگی متضاد نوشته و بعد به مواردی که اهمیت کمتری داشته بپردازید. گفتنی است که در رابطه با میزان جابجایی و نیز ایجاد تغییر در موارد مهم محدودیت هایی وجود داشته و نیز طرح کل سایت بایستی از لحاظ گرافیکی دارای هماهنگی لازم باشد.

 

  • استفاده از تایپوگرافی مناسب

برخی مواقع با استفاده از فونت های مناسب با سایز بهینه و وزن های گوناگون رابط کاربری خود را بهینه سازی نمایید. تایپوگرافی در جلب نظر کاربران تاثیر بسیاری خواهد داشت. یکی از موارد مهم در طراحی رابط کاربری انتخاب فونتی مناسب می باشد چرا که در کنار بالا بردن سطح خوانایی مطالب به افزایش زیبایی بصری نیز کمک خواهد نمود. در رابطه با تایپوگرافی باید در اولین قدم به نوع قلم توجه داشته باشید، قلم انتخابی شما بایستی قابل پشتیبانی توسط کلیه مرورگرها باشد.

بعد از آن اندازه فونت باید در اندازه ای انتخاب شود که به خوبی قابل خواندن باشد. این نکته در گوشی ها و تبلت ها که دارای نمایشگر کوچکتری به نسبت دسکتاپ می باشند اهمیت بیشتری خواهد داشت. در رابطه با اندازه فونت در تایپوگرافی بایستی در نظر داشت که نباید اندازه فونت در تمامی سایت به صورت یکسان باشد، بلکه برای مطالب مهم تر بایستی از فونت های بزرگ و بولد استفاده نمود. حتی می توان برای نمایش آن ها از المان های گرافیکی زیبا کمک گرفت.

 

  • استفاده از تضاد رنگی مناسب

رنگ های به کار رفته در طراحی رابط کاربری نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. به طور معمول افرادی که در زمینه طراحی سایت مشغول به کار هستند بایستی در زمینه روانشناسی رنگ ها نیز اطلاعات لازم را داشته باشند.از همه مهم تر رنگ انتخابی  شما بایستی متناسب با نوع کسب و کار شما باشد. برای نمونه در صورتی که فعالیت شما در زمینه فروش تجهیزات ماشین آلات می باشد بدون شک انتخاب رنگ صورتی هوشمندانه نخواهد بود.

 

1 2g Aa tOj6TZ8U50YkwdFQ - 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

 

  • سادگی در فرم ها

بایستی فیلدها را در کمال سادگی و فارغ از پیچیدگی ها و به همراه الگویی بهینه و منظم در کنار هم چید. از مهم ترین روش ها و راهکارها به منظور ارتباط کاربران با سایت شما، فرم ها هستند. علاوه بر آن صاحب سایت نیز می توانند به کمک اطلاعات درون این فرم ها به نکات مهمی در رابطه با کاربران و نظرات آن ها نسبت به سایت دست یابد. اصلی ترین مسئله این است که خیلی از کاربران هیچ گونه تمایلی برای پر کردن فرم ها ندارند. لذا طراحی فرم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، که در طراحی رابط کاربری بایستی به آن توجه ویژه ای شود. اول از همه باید ببینید که اصلا در سایت شما نیازی به استفاده از فرم می باشد یا خیر. خیلی از سایت ها به منظور استفاده از اطلاعاتی ساده، فرم ثبت نام اجباری در سایت خود قرار داده که این موضوع باعث میشود، خیلی از افراد از ورود به سایت صرف نظر کنند. در برخی از فرم ها باید به اجبار تمامی اطلاعات از جمله نام پدر، شماره شناسنامه وارد شوند. از دیگر موارد مهم در طراحی رابط کاربری شکل فرم ها می باشد. در خیلی از سایت ها فرم ها از طرح های همرنگ بک گراند برخوردار می باشند و این که اندازه طولی آن ها به قدری کوچک است که کاربر با یک نگاه قادر به مشاهده تمامی فیلدها نخواهد بود.

 

Picture4 1 - 9 قانون که هر طراح رابط کاربری باید در سال 2020 بداند

 

  • داشتن همکاری برای موفقیت در طراحی رابط کاربری

یکی از موارد موثر در موفقیت یک پروژه، به اشتراک گذاری تجربیات و ایده های تیم می باشد.  بی شک طراحی سایت به تنهایی کار بسیار دشواری خواهد بود. برای ایجاد یک سایت موفق بایستی یک تیم تشکیل داد و با همکاری تمامی اعضای تیم کلیه اطلاعات مورد نیاز بین اعضای گروه به اشتراک گذاشته شوند. برای همکاری بین اعضا ابزارهای مختلفی وجود دارد.

 

  • در نظر گیری تمامی موارد

طراحی و پیاده سازی رابط کاربری کار پیچیده ای می باشد. یک طراح  رابط کاربری باید برای موفقیت، از عهده مدیریت تمام موارد ذکر شده بر آمده و در ساخت سایت آن ها را مد نظر قرار دهد. همچنین نیاز است که طراح رابط کاربری با طراح تجربه کاربری، کارفرما و دیگر اعضا، ارتباط موثری داشته باشد.

 

نظر شما چیست ؟

اگر شما هم تجربیات و یا پیشنهادات در خصوص بهبود روند طراحی تجربه کاربری دارید، خوشحال خواهیم شد که از طریق کامنت های همین صفحه آن را با ما در میان بگذارید.

 

مطالعه مطالب زیر هم مطالعه می شود :

۱- درک رفتار کاربران به منظور طراحی یک تجربه کاربری موفق

۲- بررسی کامل تفاوت های UX و UI در سال ۲۰۲۰

درباره نویسنده

ایزی دیزاین
  • 433 نوشته
  • عضویت ۱۳۹۹
ایزی دیزاین با شعار عبور از مرزهای گرافیک در اسفند 1397 فعالیت خود را به صورت گسترده در تمام حوزه های گرافیکی، با قدرت و کیفیت بالا شروع کرد.

ارسال دیدگاه