آموزش ریگ بندی کاراکتر در افترافکت ⭐️

صفحه اصلی » وبلاگ » افترافکت » آموزش ریگ بندی کاراکتر در افترافکت

این جلسه برای کسانی که علاقه دارند تا هرچه سریعتر انیمیشن خودشان را بسازند و در پیج اینستاگرامشان منتشر کنند جذابیت بسیار زیادی دارد، می خواهم تا یک روش ریگ بندی از طریق یک اسکریپت به نام Rubber Hose 2 را به شما آموزش دهم، اگرچه افترافکت به اندازه کافی برای ریگ بندی قوی هست ولی این یک ابزار عالی است که کار شما را با سرعت و دقت بیشتری به پیش می برد.

 

اسکریپت ها در افترافکت به تعبیر من افزونه های هستند که کمک می کنند تا شما هر کاری را به سرعت و با دقت و زیبایی انجام دهید، اسکریپتها تکه برنامه هایی هستند که به زبان جاوا نوشته شده و در افترافکت قابل استفاده هستند. برای استفاده از این اسکریپت ها در افترافکت می توانید از مسیر file>scripts>run script استفاده کنید و اسکریپت مورد نظرتان را انتخاب و اجرا کنید.

 

Rubber Hose 2 در افترافکت

این اسکریپت به شما کمک می کند تا به سادگی کاراکتر را تکمیل و آن را ریگ بندی کنید، برای شروع از همان مسیری که آورده شد، اسکریپت را اجرا کنید، در این صورت یک پنجره کوچک به نام Rubber Hose 2 اضافه می شود، در این پنجره سه برگه build،  style و manage خواهید دید.

برای ساختن پاهای کاراکتر از پنجره Build گزینه hip/ankle را انتخاب و سپس بر روی دکمه new Rubber Hose که درتصویر زیر به کمک فلش نشان داده شده کلیک کنید.

ریگ بندی کاراکتر در افترافکت

آموزش ریگ بندی کاراکتر در افترافکت

 

همانطور که در تصویر می بینید یک شیپ ریگ بندی شده به شکل کمان به کامپوزیشنتان اضافه شده است، در دو سر این شیپ کنترلرهایی هستند که اگر آنها را حرکت بدهید متوجه می شوید که این شیپ کاملا ریگ بندی شده است.

در پنجره تایم لاین شما سه لایه اضافه شده، اولین لایه در واقع همان شیپ شما است و می توانید تنظیمات دلخواهی از قبیل اندازه، رنگ و غیره را بر روی آن تنظیم کنید، لایه بعدی اولین کنترلر و لایه سومی کنترلر دیگری است که این اسکریپت ساخته است.

می توانید برای استفاده از این پای ریگ بندی شده این مراحل را طی کنید

 

مراحل ریگ بندی کاراکتر افترافکت

آموزش ریگ بندی کاراکتر در افترافکت

 

  • کنترلر اول انتخاب کنید و آن را به جایی که ران های عروسک منتقل می شود بکشید، پس از آن کنترلر دوم را بگیرید و جای آن را تنظیم کنید.
  • رنگ را بر اساس کاراکترتان تنظیم کنید، برای این کار لایه شیپ را انتخاب و مثلث کوچک کنار آن را باز کنید، پس از آن content و بعد به گزینه style بروید، از این قسمت می توانید basehose را باز کرده و در گزینه strock رنگ شیپ را تغییر بدهید.
  • برای ساختن شلوارکی که به کاراکترمان اضافه کردیم basehose را از همان مسیری که در گزینه ۲ آورده شد انتخاب و آن را کپی کنید، و همان جا با فشردن ctrl+v پیست کنید
  • Basehose جدید را انتخاب، رنگ را بر اساس رنگ شلوارک تنظیم و سپس بر روی فلش add کلیک و گزینه trim path را بزنید، در گزینه اضافه شده نقطه start و end را بر اساس سلیقه تان تنظیم کنید، این گزینه به شما این امکان را می دهد که از ابتدا و یا انتها تصویرتان را کوتاه کنید.
  • پس از آن اندازه strock را اضافه کنید و پاچه شلوارک را تنظیم کنید
  • تغییر نام شیپ را فراموش نکنید
  • حالا هر سه لایه مربوط به پای کاراکتر را انتخاب کنید و سپس در قسمت manage پنجره basehose بر روی گزینه duplicate کلیک کنید.
  • پای دیگر کاراکتر آماده است فقط کافی است تا کنترلر ها را یکی یکی سر جای خود ببرید

 

آموزش ریگ بندی کاراکتر در افترافکت

 

طراحی کفش ها

برای ساختن کفش کاراکتر یک کامپوزیشن جدید بسازید و اندازه کامپوزیشنتان را به ۸۰۰ در ۸۰۰ تغییر دهید

  • کفش کاراکترتان را بسازید
  • اگر می خواهید تا رنگ و لعاب کفشتان را تغییر دهید از همان روش ماسک استفاده و کارتان را تنظیم کنید
  • کامپوزیشن کفش را به کامپوزیشن کاراکتر بیاورید و در اینجا parent کفش را کنترلر مچ پای کاراکتر قرار دهید، به این ترتیب پای عروسک هرجایی که برود کفش هم منتقل می شود.
  • تنها یک نکته را در اینجا بایست رعایت کنید، در واقع زمانی که کفش را فرزند مچ پا در نظر می گیرید با حرکت مچ کفش به حالت دورانی حرکت می کند در صورتی که در یک حالت طبیعی راه رفتن کفش با زمین در یک راستا قرار می گیرد برای حل این مشکل باید یک سری تنظیمات بر روی کنترلر مچ پا انجام دهید
  • کنترلر را انتخاب کنید و در صفحه تنظیمات کنترلر که برایتان باز می شود گزینه auto rotate end را از حالت انتخاب خارج کنید

 

آموزش ریگ بندی کاراکتر در افترافکت

 

به همین شکل بقیه قسمت های کاراکتر باید به عنوان فرزند بدنه در نظر گرفته شوند تا یک کاراکتر کاملا ریگ بندی شده داشته باشید، در جلسه بعد حالتهای مختلف دستان کاراکتر را می سازیم و یک انیمیشن کوتاه با این کاراکتر تولید می کنیم، بنابراین جلسه بعد آموزش افترافکت را از دست ندهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
نظرات2 دیدگاه
  1. پوریا گفت:

    خیلی خوب بود

ارسال دیدگاه